DUNIA

Cyprus Destinasi Percutian Dan Pelaburan Mediterranean Yang Ideal

16/08/2024 05:25 PM

Oleh Nadia Jumri

KUALA LUMPUR, 16 Ogos (Bernama) -- Cyprus, sebuah negara pulau yang terletak di Laut Mediterranean merupakan destinasi percutian dan pelaburan yang patut dipertimbangkan berikutan sejarahnya yang kaya, keindahan alam semula jadi dan ekonominya yang berkembang maju.

Konsul Kehormat Cyprus di Phnom Penh, Kemboja Salah Essa menekankan daya tarikan Cyprus kepada pelancong dan pelabur dari Asia, termasuk Malaysia serta mengajak mereka untuk meneroka peluang yang luas di pulau itu.

“Cyprus menawarkan pelbagai tarikan dan peluang, daripada warisan budaya yang kaya dan landskap yang memukau kepada persekitaran perniagaan yang dinamik. Bersama-sama, marilah kita bina jambatan persahabatan dan kerjasama,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Cyprus dengan populasi seramai 1.2 juta orang, terletak kira-kira 8,000 kilometer dari Malaysia. Walaupun tiada penerbangan terus tersedia pada masa ini, banyak syarikat penerbangan termasuk Qatar Airways menawarkan laluan transit yang mudah ke Cyprus.

Dengan ibu kotanya, Nicosia berfungsi sebagai pusat perniagaan utama serta hab sejarah dan budaya yang kaya, lokasi strategik Cyprus menjadikannya sebagai persimpangan tamadun.

Walaupun secara geografi sebahagian daripada Asia Barat, orang Yunani, Rom, Byzantine, Venice dan Uthmaniyah telah meninggalkan jejak mereka di Cyprus, dengan warisan yang pelbagai dapat dilihat di tapak arkeologi yang menakjubkan di pulau itu, gereja Byzantine, dan istana zaman pertengahan.

“Budaya Cyprus ialah gabungan tradisi dan kemodenan yang meriah dizahirkan melalui layanan mesra, masakan lazat, dan perayaan yang meriah.

“Cyprus juga menyajikan gabungan masakan Yunani, Turkiye, dan Timur Tengah yang menarik seperti souvlaki, moussaka, dan keju halloumi serta menikmati meze tradisional – pilihan hidangan kecil yang menawarkan penerokaan menyeluruh terhadap perisa Cyprus,” katanya.

Selain pantainya yang bersih, pengembaraan mendebarkan di Pergunungan Troodos dan tapak arkeologi yang menawan, Cyprus juga merupakan hab perniagaan yang berkembang pesat dan mengalu-alukan usahawan Malaysia.

“Pulau ini menawarkan rejim cukai yang menguntungkan, rangka kerja undang-undang yang kukuh, dan tenaga kerja yang berkemahiran tinggi, menjadikannya destinasi ideal untuk menubuhkan atau mengembangkan perniagaan anda. Sektor utama seperti pelancongan, perkapalan, perkhidmatan kewangan dan hartanah menawarkan prospek yang menjanjikan untuk pelabur Malaysia,” katanya.

“Pilihan yang ada juga banyak; terdapat banyak tempat halal, terutamanya di bandar seperti Paphos, Nicosia dan Larnaca,” katanya.

Salah menyatakan bahawa Cyprus menawarkan sistem pendidikan bertaraf dunia dengan universiti yang terkenal dengan kecemerlangan akademik dan persekitaran pelbagai budaya mereka.

“Selain itu, peluang biasiswa juga wujud untuk merapatkan jurang dan menjadikan pendidikan di Cyprus lebih mudah diakses oleh pelajar Malaysia yang layak. Cyprus mengalu-alukan rakyat Malaysia dengan daya tarikannya yang menawan, menawarkan pelbagai peluang untuk penerokaan, pelaburan, dan perkembangan peribadi,” katanya.

Untuk maklumat lanjut mengenai Cyprus, lawati www.cyprusconsulatecambodia.com, hubungi +855(12)992070 atau +855(78)666411 atau e-mel ke Info@cyprusconsulatecambodia.com atau consular@cyprusconsulatecambodia.com.

Anda juga boleh mengikuti media sosial mereka di Telegram di https://t.me/honoraryconsulatecypruscambodia, X di https://x.com/consulate_kh, Facebook di https://www.facebook.com/cyprusconsulatecambodia, TikTok di https://www.tiktok.com/@cyprusconsulatecambodia dan LinkedIn di https://www.linkedin.com/company/cyprusconsulatecambodia/.

-- BERNAMA

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan