AM

Anwar Mahu Agensi Bumiputera Contohi Integriti PNB, Petronas Dalam Urus Syarikat

22/08/2024 06:09 PM

SHAH ALAM, 22 Ogos (Bernama) -- Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu agensi bumiputera mencontohi Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) yang terus mempertahankan integriti dalam pengurusan syarikat.

Perdana Menteri berkata syarikat berkenaan tidak menggunakan kuasa, nama dan kedudukan sebagai syarikat bumiputera untuk menjana keuntungan sebaliknya perkara itu diperoleh melalui ketelusan, kebertanggungjawaban serta integriti yang tinggi dalam pengurusannya sejak dahulu hingga kini.

“Mengurus institusi kewangan dengan lebih 12.5 juta pemegang unit bukan satu tugas yang mudah dan kejayaan ini atas usaha, titik peluh dan kerja keras mereka (PNB) yang kekal pertahan integriti sejak ia ditubuhkan.

"Jadi, kejayaan PNB dan Petronas ini dapat kita banggakan kerana kekal pertahankan integriti yang tinggi tanpa menggunakan nama bumiputera untuk berjaya,” kata beliau.

Anwar berkata demikian ketika berucap merasmikan Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2024 yang turut dihadiri Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari dan Pengerusi Kumpulan PNB Raja Tan Sri Arshad Raja Tun Uda.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan