JENAYAH & MAHKAMAH

Sembilan Warga Asing Ditahan Langgar Syarat Pas Pekerja

06/09/2024 09:09 AM

GEORGE TOWN, 6 Sept (Bernama) -- Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Pulau Pinang membongkar kegiatan pengusaha kedai runcit menggajikan warga asing yang memiliki permit sebagai pekerja industri, dalam serbuan ke tiga premis perniagaan di sini semalam.

Dalam operasi itu, JIM memaklumkan sebanyak 13 pekerja diperiksa dan sembilan pekerja warga asing ditahan kerana disyaki melanggar syarat-syarat pas dalam operasi yang dilakukan di Lebuh Sungai Pinang dan Minden Height, Gelugor.

“Mereka yang ditahan terdiri daripada tujuh lelaki Bangladesh dan masing-masing seorang lelaki Myanmar dan Nepal berumur antara 25 hingga 40 tahun.

“Kesemua warga asing terbabit sepatutnya masuk ke sini untuk bekerja dalam sektor perkilangan, namun berdasarkan aduan dan risikan yang dilakukan, mereka disyaki bekerja di kedai runcit,” menurut JIM dalam hantaran menerusi Facebook.

Ketika pemeriksaan dilakukan, pemilik perniagaan didapati tiada dan premis berkenaan dikendalikan pekerja asing.

JIM menjelaskan kesemua tangkapan ditahan untuk siasatan manakala majikan dan pemilik premis akan dikenakan tindakan undang-undang.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan