AM

5,000 Beg Guna Semula Diagih Kepada Orang Ramai Sempena Sambutan Hari Malaysia 2024

13/09/2024 11:37 PM

KOTA KINABALU, 13 Sept (Bernama) -- Sebanyak 5,000 beg guna semula akan diagihkan kepada orang ramai sempena sambutan Hari Malaysia 2024 yang dijadual berlangsung di Padang Merdeka di sini pada 16 Sept ini.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Christina Liew berkata langkah itu sebahagian daripada inisiatif kementerian itu menyokong usaha kerajaan dalam mengurangkan penggunaan plastik sekali guna. 

"Usaha ini untuk menggalakkan orang ramai mengurangkan penggunaan beg plastik sekali guna dan membudayakan penggunaan beg guna semula semasa membeli-belah," katanya menerusi kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata ia juga antara inisiatif kerajaan dalam mengurangkan kesan pencemaran akibat penggunaan dan pelupusan plastik sekali gus memulihara alam sekitar selaras dengan Pelan Tindakan Dasar Alam Sekitar Negeri Sabah.

"Salah satu aspek yang ditekankan dalam pelan tindakan tersebut adalah berkaitan pengurusan pencemaran daripada sisa termasuk sisa pepejal,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan