JENAYAH & MAHKAMAH

GISBH: Tujuh Individu Direman Tujuh Hari

28/09/2024 04:04 PM

SHAH ALAM, 28 Sept (Bernama) -- Mahkamah Majistret di sini hari ini membenarkan permohonan polis untuk mereman tujuh individu selama tujuh hari, bagi membantu siasatan berkaitan kes GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH).

Perintah reman yang bermula hari ini ke atas kesemua mereka yang berusia 18 hingga 55 tahun itu, dikeluarkan Timbalan Pendaftar Muhammad Firdaus Abdul Rashid.

Peguam Rosli Kamaruddin yang mewakili semua individu berkenaan berkata siasatan terhadap anak guamnya antara lain dijalankan mengikut Seksyen 31(a) Akta Kanak-kanak 2001 dan Akta Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2022.

 Beliau berkata kesemua mereka iaitu dipercayai empat isteri pemimpin kanan GIBSH, dengan seorang daripadanya warga asing serta dua wanita dan seorang lelaki, ditahan di sekitar Rawang, malam tadi.

Terdahulu, kesemua individu berkenaan tiba di pekarangan mahkamah pada 9.30 pagi dengan dikawal ketat anggota dan pegawai Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ).

Sementara itu, Mahkamah Majistret di sini turut melanjutkan tempoh reman antara empat hingga tujuh hari terhadap 10 individu lain, bagi membantu siasatan berkaitan GISBH. 

Peguam Shalehuddin Salam yang mewakili individu tersebut berkata mereka yang terdiri daripada lapan lelaki dan dua wanita berusia 22 hingga 53 tahun itu, sebelum ini telah direman seminggu dan reman berkenaan tamat hari ini.

Beliau berkata siasatan dijalankan mengikut Seksyen 31(a) Akta Kanak-kanak 2001, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan Akta Antipemerdagangan Orang dan Penyeludupan Migran 2007.

Difahamkan kesemua mereka ditahan di Lokap Berpusat Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam dan lokap Balai Polis USJ 8, Subang Jaya.

Pada 11 Sept, polis menerusi Op Global telah melakukan serbuan terhadap 20 rumah amal di Selangor dan Negeri Sembilan yang dikaitkan dengan GISBH, kerana disyaki terlibat dalam kegiatan eksploitasi kanak-kanak serta agama.

Serbuan itu mendedahkan kes pengabaian dan penganiayaan kanak-kanak yang membawa kepada penahanan beberapa individu dikaitkan dengan GISBH.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan