EKONOMI

Ekonomi Negara Berkembang Baik Disokong Pengukuhan Ringgit - Amir Hamzah

28/09/2024 05:24 PM

LANGKAWI, 28 Sept (Bernama) -- Ekonomi negara terus berkembang dengan baik disokong oleh kedudukan ringgit yang kini semakin mengukuh dalam pasaran tukaran mata wang asing, kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

Beliau berkata banyak inisiatif yang telah dilaksanakan menerusi rangka kerja Ekonomi MADANI menunjukkan perkembangan yang baik, sekali gus menambah keyakinan pelabur.

"Kita melihat lonjakan dalam pelaburan, ekonomi semakin berkembang, banyak pelabur positif kepada Malaysia, (dan ini memberi) perkembangan baik kepada ringgit.

"Keluaran Dalam Negara Kasar pula tumbuh 4.2 peratus pada suku pertama tahun ini, dan 5.9 peratus pada suku kedua,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Pulau Tuba yang merupakan Kampung Angkat MADANI dekat sini, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata kadar inflasi yang semakin mereda dan kadar pengangguran berada pada 3.3 peratus pada masa kini, turut mencerminkan perkembangan yang positif.

Sementara itu, mengenai Belanjawan 2025, Amir Hamzah berkata kerajaan akan terus memfokuskan kepada usaha meningkatkan taraf hidup rakyat dan memajukan pembangunan negara menerusi pelbagai program Ekonomi MADANI.

"Kerajaan mahu kurangkan jurang sosial dan memberi lebih banyak pulangan (manfaat) kepada rakyat," katanya.

Pulau Tuba adalah satu daripada tiga Kampung Angkat MADANI Kementerian Kewangan selain Kampung Batu 13 di Terengganu dan Rumah Panjang - Rumah Entebang Anak Melayang Nanga Belaie, Skrang di Sarawak.

Kampung Angkat MADANI merupakan inisiatif kerajaan yang diperkenalkan di bawah Belanjawan 2024 bertujuan antaranya untuk mencari kaedah terbaik dalam memudah cara dan mempercepat pelaksanaan projek kecil di kampung, di samping merapatkan jurang kemudahan asas dan bandar.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan