DUNIA

GCC Gesa Gencatan Senjata Segera Di Lubnan

30/09/2024 01:16 PM

RIYADH, 30 Sept (Bernama-WAM) -- Setiausaha Agung Majlis Kerjasama Teluk (GCC) Jassim Mohammed Al-Budaiwi menegaskan semula sokongan tidak berbelah bahagi GCC terhadap rakyat Lubnan serta komitmennya terhadap kedaulatan, keselamatan dan kestabilan Lubnan, lapor Agensi Berita Saudi (SPA).

Beliau menekankan keperluan mendesak untuk gencatan senjata dan menyeru untuk mengelakkan peningkatan operasi ketenteraan di sepanjang sempadan Lubnan-Israel, melindungi orang awam, menahan diri, mengelak konflik serantau, dan mencegah penyebaran keganasan di rantau itu.

Al-Budaiwi mengulangi pendirian yang digariskan dalam kenyataan menteri GCC, menggesa pelaksanaan penuh Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1701.

Resolusi itu menyeru Israel menghormati sempadan Lubnan dan perluasan kuasa kerajaan Lubnan di seluruh wilayahnya, selaras dengan resolusi Majlis Keselamatan lain dan Perjanjian Taif.

Matlamatnya adalah untuk Lubnan melaksanakan kedaulatan penuh, tanpa senjata yang hadir tanpa kelulusan kerajaan dan tiada kuasa yang melebihi daripada kuasa negara.

Kenyataan itu juga menekankan kepentingan mempercepatkan pemilihan presiden Lubnan dan melaksanakan reformasi ekonomi penting bagi membolehkan kerajaan memenuhi tanggungjawabnya kepada rakyat.

-- BERNAMA-SPA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan