AM

GISBH: Tiada Pelajar Dan Petugas IPT Terlibat

30/09/2024 03:45 PM

KUANTAN, 30 Sept (Bernama) -- Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) mengesahkan tiada pelajar serta petugas institusi pengajian tinggi (IPT) dikesan terlibat dengan GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH) setakat ini.

Timbalan Menterinya Datuk Mustapha Sakmud bagaimanapun berkata kerajaan sedang memantau perkembangan tersebut di semua IPT dan akan mengambil tindakan segera sekiranya terdapat sebarang kegiatan GISBH yang melibatkan penuntut atau warga kerja di mana-mana institusi. 

“Berdasarkan maklumat diterima belum ada kes tetapi kita sedang pantau. Selalunya setiap minggu ketika mesyuarat Kabinet, perkara ini akan dibentangkan namun setakat minggu lepas (penglibatan pelajar dan petugas IPT dalam aktiviti GISBH) belum ada. 

“Bagi peringkat KPT kita akan tengok Rabu ini. Jika ada maklumat kita akan ambil tindakan secara bersama,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Simposium Elsevier-MTUN Ketiga Sempena Hari Akademia 2024 anjuran Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah (UMPSA) di sini hari ini.

Mustapha berkata pihak kementerian turut menunggu keputusan Majlis Raja-Raja berkaitan isu GISBH sebelum mengambil langkah seterusnya dalam usaha mengelakkan pembabitan penuntut atau warga kerja dengan GISBH. 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Mohd Na'im Mokhtar sebelum ini dipetik berkata keputusan berkaitan doktrin fahaman GISBH bakal diketahui selepas mendapat perkenan daripada Majlis Raja-Raja yang dijadual bersidang bulan depan.

Polis  Diraja Malaysia melancarkan Op Global pada 11 Sept lepas dengan menyerbu 20 rumah amal di Selangor dan Negeri Sembilan yang dikaitkan dengan GISBH susulan dakwaan penglibatan dalam aktiviti eksploitasi kanak-kanak dan penyalahgunaan agama.

Sejak Op Global bermula lebih 300 individu termasuk pengurusan tertinggi GISBH ditahan dan 572 mangsa berjaya diselamatkan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan