AM

PM Anwar Terima Kunjungan Hormat Pengasas WEF Klaus Schwab

10/10/2024 05:58 PM

KUALA LUMPUR, 10 Okt (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menerima kunjungan hormat delegasi Forum Ekonomi Sedunia (WEF) yang diketuai pengerusi eksekutifnya Prof Klaus Schwab. 

Anwar ketika ini berada di Vientiane, Laos, mengetuai delegasi Malaysia menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 serta sidang-sidang berkaitan bermula 8 hingga 11 Oktober. 

Beliau yang menyifatkan Schwab sebagai “sahabat lamanya” berkata perbincangan mereka menyentuh pelbagai perkara penting terkait perkembangan ekonomi serantau dan global. 

“Prof Schwab turut memanjangkan jemputan untuk saya menghadiri WEF di Davos pada Januari tahun depan. Insya-Allah akan saya pertimbangkan,” kata Anwar menerusi hantaran terkini di laman sosial rasmi beliau.

Klaus merupakan pengasas WEF dan menyandang jawatan pengerusi sejak mengasaskan organisasi tersebut pada 1971.

WEF adalah sebuah organisasi antarabangsa yang bebas, melibatkan perniagaan, politik, akademik dan pemimpin masyarakat yang lain untuk membentuk agenda global, serantau dan industri.

Forum utama bagi dunia korporat itu terkenal dengan mesyuarat tahunannya pada penghujung Januari di Davos, sebuah pusat peranginan gunung di kawasan timur Alps di Switzerland.

Mesyuarat WEF seterusnya dijadualkan berlangsung dari 15 hingga 19 Januari 2025. 

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan