AM

Orang Ramai Dinasihatkan Peka Perubahan Cuaca -- APM

17/10/2024 03:09 PM

PORT DICKSON, 17 Okt (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya lebih peka dengan perubahan cuaca yang menyebabkan banjir kilat di beberapa kawasan khususnya Kuala Lumpur selain banjir di beberapa negeri di seluruh negara.

Ketua Pesuruhjaya Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Datuk Aminurrahim Mohamed berkata peralihan Monsun Barat Daya kepada Monsun Timur Laut menyebabkan angin kencang berserta ribut dan hujan lebat terutama pada sebelah petang.

“Orang ramai dinasihatkan untuk menggunakan aplikasi myCuaca bagi mengetahui keadaan di lokasi terbabit. Aplikasi ini percuma. Ia memberikan maklumat berhubung ramalan cuaca dan kaedah yang boleh diambil ketika berdepan cuaca tertentu," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penutup Persidangan Penyelamat Pantai Pertahanan Awam (CDLC) di Pantai Batu 5, di sini, hari ini.

Majlis disempurnakan Timbalan Ketua Setiausaha Pengurusan Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Khairus Masnan Abdul Khalid.

Menurut Aminurrahim setakat pagi tadi, seramai 4,150 mangsa daripada 1,120 keluarga berada di 38 pusat pemindahan sementara (PPS) di lapan negeri.

Dalam pada itu, beliau berkata tujuh keluarga dipindahkan ke PPS berikutan tanah runtuh di Taman Melawati, Selangor.

"Buat masa ini keadaan masih belum selamat untuk mereka pulang ke rumah masing-masing. Kita jangan ambil mudah, sebaliknya perlu sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan kerana keadaan cuaca tidak menentu," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan