POLITIK > BERITA

ENAM BEKAS AHLI PARLIMEN BERSATU JADI WAKIL RAKYAT BEBAS

11/07/2024 06:01 PM

KUALA LUMPUR, 11 Julai (Bernama) -- Enam bekas Ahli Parlimen Bersatu yang dipecat daripada parti itu akan terus berkhidmat sebagai wakil rakyat Bebas selepas Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Johari Abdul membuat keputusan kerusi mereka tidak perlu dikosongkan.

Ahli Parlimen Labuan (Bebas) Datuk Dr Suhaili Abdul Rahman berkata ini berdasarkan Perkara 49A bahawa mereka tidak boleh menyertai mana-mana parti kerana ia melanggar perkara 49A.

“Apa yang kami perjuangkan sehingga menyebabkan kami menjadi Ahli Parlimen  Bebas ialah peruntukan Ahli Parlimen bagi membolehkan kami berkhidmat dan membantu rakyat di kawasan kami.

“Surat yang kami serahkan tahun lepas kepada Speaker (Yang Dipertua) jelas menyatakan kami kekal dan taat setia kepada parti Bersatu yang kami wakili namun tetap tidak diterima pucuk pimpinan (parti),” katanya yang mewakili lima Ahli Parlimen lain pada  sidang media di Parlimen hari ini.

Lima Ahli Parlimen lain ialah Zahari Kechik (Jeli), Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang) yang juga ADUN Nenggiri, Datuk Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar), Datuk Dr Zulkafperi Hanafi (Tanjong Karang) dan Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang).

Mengenai tempat duduk kesemua enam Ahli Parlimen itu dalam Dewan Rakyat, Suhaili berkata perkara itu akan diputuskan Speaker Dewan Rakyat.

“Di mana kami duduk insya-Allah Tan Sri Speaker akan tetapkan. Kalau blok pembangkang tidak mahu kami duduk di kerusi sekarang, Tan Sri Speaker boleh putuskan.

“Ketika ini juga kita duduk di tempat biasa, sejak kami diberikan pelbagai surat dari parti  kami duduk di kerusi yang sama juga ..mungkin ini perkara besar kepada mereka (parti),” katanya.

Semalam, Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin mengesahkan parti itu telah menerima surat balasan daripada Johari yang memaklumkan tidak berlaku kekosongan kerusi Parlimen melibatkan enam bekas ahlinya yang memberi sokongan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pada 20 Jun lepas, Ketua Whip Bersatu yang juga Naib Presidennya Datuk Dr Ronald Kiandee telah mengemukakan notis kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat itu mengenai kekosongan kerusi enam Ahli Dewan Rakyat itu kerana keahlian mereka dalam Bersatu telah terhenti. 

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan