Cuka Matang Shanxi Menghasilkan Perisa Baharu

26/07/2024 05:28 PM

TAIYUAN, China, 26 Julai (Bernama) -- Apabila orang memikirkan mengenai wilayah Shanxi di China, "Cuka Matang" purba dengan sejarahnya yang meliputi lebih 3,000 tahun terlintas di fikiran. Cuka unik ini, yang terkenal kerana rasanya yang masam, wangi, manis, cukup masak dan segar, menjalani lima langkah utama dan 82 prosedur, termasuk mengukus, menapai, mengasap, membasahi dan menua. Proses itu boleh mengambil masa dari satu tahun hingga lebih 10 tahun untuk diselesaikan.

Pepatah yang menyebut "Sedikit cuka di rumah anda, tidak perlu lagi berjumpa dengan doktor" mencerminkan pengiktirafan yang sekian lama terhadap manfaat kesihatan cuka oleh penduduk Shanxi. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Shanxi telah memperkenalkan produk kesihatan berasaskan cuka dan produk homologi perubatan berasaskan makanan, sekali gus meningkatkan lagi manfaat kesihatan bagi Cuka Matang Shanxi.

 

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan