Wilayah Guangdong Memperjuangkan Pemeliharaan Dan Promosi Budaya Lingnan

01/10/2024 03:01 PM

GUANGZHOU, China, 1 Okt (Bernama) -- Wilayah Guangdong mengambil langkah penting untuk memelihara dan mempromosikan budaya Lingnan di peringkat global melalui pelbagai inisiatif dan acara kebudayaan. Dengan menonjolkan warisan kaya wilayah ini, usaha-usaha ini telah menarik minat dan semangat antarabangsa terhadap seni tradisional China.

Pada bulan Ogos 2024, drama tarian „Wing Chun“ yang berasal dari Shenzhen, membuat penampilan sulung di UK di Teater Sadler’s Wells yang terkenal di London. Persembahan ini, yang menonjolkan keindahan seni bela diri Wing Chun dan kain sutera Gambiered Guangdong (Xiangyunsha), mencatatkan rekod sebagai persembahan drama tarian Cina terbanyak di London, dengan kadar kehadiran purata melebihi 80%. Kejayaan „Wing Chun” menekankan minat global yang semakin berkembang terhadap warisan budaya tidak ketara China.

Untuk teks penuh, klik di sini


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan