TINTA MINDA

MEMPERKASA PENJAGAAN INSTITUSI BERUMUR DI MALAYSIA

12/05/2023 12:44 PM
Pendapat mengenai pelbagai isu semasa daripada peneraju pemikiran, kolumnis dan pengarang.

Oleh: Profesor Dato’ Dr Jafri Malin Abdullah, Profesor Ts. Dr Amin Ismail dan Profesor Madya Dr Muhammad Saiful Bahri Yusoff

Keceriaan merayakan Raya Aidilfitri terasa sangat berbeza berbandingdaripada sebelumnya disebabkan kerana pandemik COVID-19 yang masih berlaku. Kebanyakan keluarga di negara ini, termasuk keluarga kamikami, menyambut raya dalam suasana yang sederhana tetapi bermakna di pinggir bandar. Walaupun ibu bapa kitaami mempunyai masalah kesihatan kerana usia, kitaami merasa selamat dan selesa di rumah sendiri.

Namun, pada usia emas seperti ibu bapa kitaami, penjagaan kesihatan dan kesejahteraan mereka memerlukan perhatian khusus dan sokongan yang berterusan. Kitaami menyedari bahawa penjgagjaan kesihatan warga emas memerlukan kos yang tinggi dan sokongan yang signifikan, dan ini mungkin menjadi cabaran besar untuk anak-anak yang mungkin tidak mempunyai sumber kewangan dan sokongan yang mencukupi. Akibat daripada kekangan sumber kewangan dan sokongan akan memberikan impak yang negatif kepada kesejahteraan dan kualiti hidup warga emas ini.

Penghormatan kepada warga emas

pentingnya Perhatian dan sokongan masyarakat dan kerajaan dalam menyokong kesejahteraan warga Malaysia pada usia emas sangatlah penting. Polisi, garis panduan, peraturan dan modul-polisi yang menyokong serta mesra terhadap kebajikan warga emasami akan memberikan sokongan yang diperlukan kepada anak-anak yang menjaga mereka dan membantu mereka memberikan penjagaan terbaik kepada ibu bapa pada usia sebeginimereka.

Ini bukanlah hanya tanggungjawab keluarga, tetapi juga tanggungjawab masyarakat dan kerajaan untuk memberikan smenyokongan dan memberi perhatian yang lebihdiperlukan kepada warga emas. yang memerlukan Dengan cara ini, kita dapat memberikan penghormatan kepada mereka yang telah banyak berjasa kepada masyarakat dan negara dalam pelbagai bidang. Oleh itu, negara kita dan memastikan mereka mereka mesti mendapat penjagaan yang sebaik mungkinlayak dan mengdihormati hak kesejahteraan mereka di usia emas.

Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia pada tahun 2017, jumlah penduduk berusia 65 tahun ke atas di Malaysia semakin meningkat dengan pesat dan dijangka melebihi enam juta pada tahun 2040, iaitu lebih 14 peratus daripada jumlah penduduk. Peningkatan bilangan warga emas menjadi isu kesihatan yang semakin penting. Hal ini diakui oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada 13 Februari 2023 dalam ucapan Seri Paduka mengenai keutamaan kerajaan dalam menangani peningkatan beban penyakit berjangkit dan tidak berjangkit serta peningkatan populasi rakyat yang semakin menua. Oleh itu, perkhidmatan penjagaan sosial yang menyokong keperluan warga emas di Malaysia semakin diperlukan.

Jalinan kerjasama tingkat kualiti hidup warga emas

Penyepaduan perkhidmatan penjagaan kesihatan dan penjagaan sosial menjadi penting bagi meningkatkan kualiti hidup warga emas di Malaysia. Melalui kerjasama antara ilmuwan Majlis Profesor Negara (MPN) Kluster Perubatan dan Sains Kesihatan (KPSK) serta agensi kerajaan seperti Kementerian Kesihatan Malaysia, beberapa manfaat dapat diperoleh seperti meningkatkan kualiti dan penyelarasan penjagaan untuk pesakit, kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan kesihatan dan penjagaan sosial, serta mempromosikan imej penuaan yang lebih positif dan inklusif.

Untuk memperkasa penjagaan institusi berumur di negara ini, kerjasama dan kolaborasi yang erat diperlukan. Kumpulan ilmuwan MPN KPSKMajlis Profesor Negara Kluster Perubatan dan Sains Kesihatan akan melakukan pengemblengan tenaga pakar universiti di Malaysia penyelidikan untuk mencipta solusi dan penyelesaian bagi faktor penurunan kesihatan pada golongan berumur seperti penyakit kronik, pemakanan dandiet dan nutrisi penggunaan teknologi. Contohnya, peralatan perubatan seperti kerusi roda yang diimport dari luar negara mungkin tidak sesuai untuk warga emas di Malaysia yang mempunyai ukuran badan yang berbeza dan mahal. Hal ini boleh menjadi masalah bagi warga emas daripada keluarga B40 yang mempunyai keterbatasan kewangan. Oleh itu, penyediaan peralatan perubatan yang lebih sesuai dan kos efektif perlu diambil kira untuk memenuhi keperluan warga emas di Malaysia.

Untuk meningkatkan tahap pengetahuan dan kemahiran penjaga institusi berumur dalam memberikan penjagaan kesihatan, MPN KPSKMajlis Profesor Negara Kluster Perubatan dan Sains Kesihatan boleh mengadakan program latihan dan pengembangan professional. Selain itu, menyediakan medanplatform jaringan untuk menghubung pelbagai pihak yang berkaitan dan mengerakkan aktiviti capaian komuniti warga emas secara berumur yang berkala.

Satu daripada pendekatan yang boleh dilakukan adalah dengan mewujudkan jaringan dengan masyarakat melalui badan sukarelawan seperti Persatuan Bulan Sabit Merah untuk menggerak kumpulanjentera sokongan maklumat dan sosial tentang kesejahteraan warga emas secara berkala. Pendekatan ini akan membantu menyediakan warga emas dan penjaga kepadadengan perkara-perkara asas dalam penjagaan kesejahteraan warga emasberumur.

Diharapkan kerjasama bersama ini dapat membawa peningkatan yang signifikan dalam penjagaan institusi berumur di Malaysia dan membantu meningkatkan tahap kesejahteraan golongan emas, sehingga mereka dapat menikmatimempunyai kualiti hidup yang lebih baik sehingga di akhir hayat mereka.

MPN KPSKMajlis Profesor Negara Kluster Perubatan dan Sains Kesihatan mengucapkan Selamat Hari Raya kepada seluruh rakyat Malaysia. Semoga usaha kita dalam memperkasa institusi berumur di Malaysia ini akan menjadi satu agenda untuk kesejahteraan Malaysia MADANI.

-- BERNAMA

Profesor Dato’ Dr Jafri Malin Abdullah ialah Ketua Kluster Perubatan dan Sains Kesihatan, Majlis Profesor Negara / Universiti Sains Malaysia

Profesor Ts. Dr Amin Ismail ialah Timbalan Ketua Kluster Perubatan dan Sains Kesihatan, Majlis Profesor Negara/Universiti Putra Malaysia

Profesor Madya Dr Muhammad Saiful Bahri Yusoff ialah Setiausaha Kluster Perubatan dan Sains Kesihatan, Majlis Profesor Negara/ Universiti Sains Malaysia

(Semua yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat penulis dan tidak menggambarkan dasar atau pendirian rasmi BERNAMA)