WILAYAH - SABAH > BERITA

RM33.59 JUTA UNTUK SABAH BANGUN, OPTIMUMKAN PENGUNAAN TANAH BAGI AGROMAKANAN

13/07/2024 01:07 PM

KOTA KINABALU, 13 Julai (Bernama) -- Lebih RM33.59 juta disalurkan kepada Sabah dalam usaha membangun dan optimumkan penggunaan tanah bagi meningkatkan hasil produk agromakanan, kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu.

Beliau berkata peruntukan disalurkan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) itu adalah sebahagian daripada RM150 juta diperuntuk kerajaan Persekutuan dalam Belanjawan 2024 bagi pelaksanaan projek pembangunan bersama kerajaan negeri.

Beliau berkata tujuh projek pembangunan agromakanan dibangunkan di Sabah melalui peruntukan itu, yang merupakan peruntukan tertinggi disalurkan berbanding negeri lain di negara ini.

“Projek itu antara lain termasuk pemerkasaan ternakan bersepadu ruminan, pembangunan 23 pusat pengumpulan hasil tani, dan pemulihan sawah-sawah padi terbiar seluas 534.55 hektar. Selain itu ia juga melibatkan pembinaan kilang kopi dan pembangunan tanaman kontan keladi Cina.

"Peruntukan di bawah program ini telah disalurkan secara berperingkat kepada negeri Sabah pada 4 April dan 14 Mei lepas bagi memastikan program ini dapat dilaksanakan dengan jayanya,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mohamad berkata semua projek itu akan dilaksana dan diselia Kementerian Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan Sabah (MAFFI) melalui Jabatan Pertanian Negeri Sabah (DOA Sabah) dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Sabah (DVS Sabah).

Beliau berkata peruntukan itu juga memberi manfaat dan membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah seterusnya meningkatkan pendapatan taraf sosioekonomi negeri ini selaras dengan usaha meningkatkan nilai kadar saradiri (SSR) dalam Dasar Agromakanan Negara 2.0.

Sementara itu menurut kenyataan berkenaan Mohamad telah mengadakan kunjungan hormat keatas Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor di kediaman rasminya di Seri Gaya di sini malam tadi

“Dalam pertemuan itu perbincangan menjurus kerjasama KPKM dengan kerajaan negeri bagi mengoptimumkan penggunaan tanah kearah keterjaminan makanan negara serta kerjasama dalam melaksanakan projek pembangunan.

“Ia juga meliputi pemerkasaan sektor ternakan, tanaman dan aktiviti pengeluaran serta pemasaran produk hiliran di Sabah,” menurut kenyataan itu.

Turut hadir Timbalan Ketua Menteri I Datuk Seri Dr Jeffery Kitingan yang juga Menteri Pertanian, Perikanan dan Industri Makanan Sabah, dan Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Arthur Joseph Kurup.

Mohamad kini berada di Sabah untuk lawatan empat hari bermula semalam dan lawatan itu turut melibatkan Konvoi Jelajah Road to MAHA@Sabah 2024 di Kota Kinabalu, Kota Belud, Kundasang, Telupid dan Sandakan.

-- BERNAMA

 

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan