WILAYAH - SARAWAK > BERITA

OP CARILAMAT DIAKTIFKAN SUSULAN INSIDEN PELANGGARAN DUA KAPAL DI PERAIRAN KOTA TINGGI

19/07/2024 10:29 PM

KOTA TINGGI, 19 Julai (Bernama) -- Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Negeri Johor menggerakkan Operasi Mencari dan Menyelamat (Carilamat) susulan insiden pelanggaran kapal MT Hanifa Nile dan MT Ceres 1 di 25 batu nautika Timur Laut Tanjung Balau, dekat sini, pagi tadi.

Pemangku Ketua Pengarah Maritim Malaysia Laksamana Madya Maritim Datuk Saiful Lizan Ibrahim berkata berikutan kejadian pada 6.55 pagi itu, Pangkalan Hadapan Carilamat (PHC) telah ditubuhkan di jeti Zon Maritim Tanjung Sedili bagi mengkoordinasikan pencarian.

Katanya Maritime Rescue Sub Center (MRSC) telah mengatur gerak Kapal Maritim (KM) Noah, Bot Perkasa 29 dan Bot Petir 12 dari Maritim Malaysia, KD Gempita dari Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan bot ronda PA 9 dari Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah 2 ke lokasi kejadian.

“Aset Maritim Malaysia, Bot Perkasa 29 tiba di lokasi pada pukul 9.50 pagi dan menemukan kedua-dua kapal berkenaan. Jabatan Alam Sekitar (JAS) turut dimaklumkan berkenaan insiden bagi tindakan lanjut sekiranya berlaku tumpahan minyak.

“Sementara itu, pegawai dan anggota yang bertugas di Abu Bakar Maritime Base (ABMB) diarah untuk melaksanakan pemantauan di sekitar kawasan berhampiran. Perkembangan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan