WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Korea Utara Rancang Perluasan Senjata Nuklear

10/09/2024 05:04 PM

SEOUL, 10 Sept (Bernama-dpa) -- Pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un berkata bahawa Pyongyang akan meningkatkan jumlah senjata nuklearnya, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Kim berkata bahawa simpanan senjata nuklear Korea Utara harus ditingkatkan secara eksponen semasa berucap pada Isnin bersempena Hari Penubuhan negara itu.

“Kami kini melaksanakan dasar pembinaan angkatan bersenjata nuklear dengan meningkatkan bilangan senjata nuklear mengikut perkembangan geometri,” agensi berita negara KCNA memetik kenyataan Kim pada Selasa.

Kim turut menuduh "musuh" ingin menyerang Korea Utara dengan senjata nuklear, tanpa menyebut negara mana yang dimaksudkan atau memberikan sebarang bukti.

Menurut Institut Penyelidikan Keamanan Antarabangsa Stockholm (SIPRI), Korea Utara kini memiliki sekitar 50 kepala peledak nuklear, walaupun jumlah sebenar tidak diketahui.

Korea Utara dikenakan sekatan antarabangsa kerana program senjata nuklear dan peluru berpandunya. Ujian nuklear terakhir yang diketahui berlaku pada 2017.

Ketegangan di Semenanjung Korea meningkat selepas Pyongyang secara signifikan memperluas ujian peluru berpandunya dalam tempoh dua tahun lalu, sambil mempertingkatkan retorik terhadap Amerika Syarikat dan Korea Selatan.

-- BERNAMA-dpa

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan