WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Tiga Tonggak Utama Prasarana Digital Diperkasakan AI Melalui Peningkatan Ketersambungan - Fahmi

01/10/2024 06:26 PM

Oleh Hasnah Jusid

SEOUL, 1 Okt (Bernama) -- Malaysia telah menggariskan tiga tonggak utama untuk membangunkan Prasarana Digital yang diperkasakan oleh Kecerdasan Buatan (AI), serta mengubah Malaysia menjadi negara berasaskan teknologi yang memanfaatkan ketersambungan untuk meningkatkan kehidupan, memajukan perniagaan, dan melindungi alam sekitar.

Dalam ucapan utama beliau di persidangan GSMA Mobile 360 APAC 2024 di sini, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata tonggak tersebut untuk memanfaatkan jaringan komunikasi untuk memacu kemajuan, menggalakkan inklusiviti, dan membina masa depan yang lebih baik untuk semua.

“Pertama sekali, pelaksanaan dasar yang berwawasan adalah penting. Dasar-dasar ini meletakkan asas bagi ekosistem yang dinamik, memastikan sambungan yang inklusif dan berdaya saing.

“Pelan JENDELA Malaysia menjadi contoh komitmen ini, dengan sasaran mencapai 100 peratus liputan internet di seluruh negara menjelang 2025. Inisiatif ini telah menghubungkan ribuan isi rumah kepada internet berkelajuan tinggi, mengubah kehidupan dan mencipta peluang perniagaan baharu,” katanya dalam ucapannya yang bertajuk "Building the AI-Enabled Digital Backbone".

GSMA adalah sebuah organisasi global yang mewakili kepentingan pengendali rangkaian mudah alih di seluruh dunia dalam ekosistem mudah alih dan industri yang berkaitan.

Menurut Fahmi, tonggak kedua iaitu membangunkan infrastruktur yang mampan adalah sangat penting. Seiring dengan kemajuan negara, infrastruktur mesti tahan lasak dan mampu disesuaika dengan cabaran masa depan.

Beliau berkata infrastruktur yang mampan menyokong transformasi dan meningkatkan keupayaan sesebuah negara untuk bertahan dan pulih daripada gangguan yang berpotensi.

Satu pencapaian terkini dalam landskap telekomunikasi Malaysia adalah kerjasama antara beberapa pengendali rangkaian mudah alih untuk mewujudkan rangka kerja perkongsian rangkaian enam hala.

Inisiatif ini, yang menggunakan teknologi Penyediaan Rangkaian Teras Pelbagai Pengendali (Multi-Operator Core Network), meningkatkan kesalinghubungan, terutamanya di kawasan luar bandar, sambil mengoptimumkan penggunaan sumber dan menetapkan penanda aras untuk usaha kerjasama masa depan dalam sektor ini.

Fahmi juga menekankan pentingnya tonggak ketiga iaitu memupuk kemahiran di semua lapisan masyarakat, yang beliau gambarkan sebagai kritikal.

Beliau berkata Malaysia telah memperkenalkan program "AI untuk Rakyat" sebagai inisiatif  program pembelajaran kendiri dalam talian, yang direka untuk meningkatkan kesedaran awam tentang kecerdasan buatan.

Menteri Komunikasi  itu berkata untuk merealisasikan visi negara, adalah penting untuk memastikan kesalinghubungan disokong oleh rangka kerja teknologi canggih yang menjamin kecekapan dan kemampuan menyesuaikan diri.

Beliau juga berkata rangkaian berkuasa AI memainkan peranan penting dalam usaha ini, dengan mengintegrasikan secara lancar dengan infrastruktur untuk meningkatkan prestasi dan selari dengan matlamat yang berwawasan.

“Sistem yang dipacu AI adalah pusat kepada pembinaan infrastruktur yang mampan dan tahan lasak. Ia sentiasa memantau dan mengoptimumkan prestasi rangkaian, yang secara signifikan mengurangkan masa henti dan kos operasi.

“Tambahan pula, pengoptimuman berasaskan AI memudahkan respons masa sebenar terhadap permintaan yang berubah, membolehkan rangkaian kita kekal dapat disesuaikan dan cekap,” katanya.

Namun, Fahmi menegaskan bahawa sistem AI juga boleh menjadi sasaran serangan, dan jumlah kos kerugian akibat jenayah siber dijangka mencecah US$10.5 trilion menjelang 2025.

Oleh itu, Fahmi berkata langkah-langkah keselamatan yang kukuh dan kewaspadaan yang berterusan adalah penting untuk melindungi rangkaian berkuasa AI, kerana AI juga memperkenalkan kompleksiti yang memerlukan kemahiran khusus.

Laporan Masa Depan Pekerjaan Forum Ekonomi Dunia menunjukkan bahawa walaupun 85 juta pekerjaan mungkin terjejas menjelang 2025, 97 juta peranan baharu dijangka muncul, yang menekankan perubahan dalam keperluan tenaga kerja dan bukannya pengurangan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan