BERITA TERGEMPAR   The future of ASEAN must include Timor-Leste, whose inclusion will expand the region's economy and contribute to fulfilling our grand vision - PM Anwar | Laos secara rasmi serah kepengerusian ASEAN kepada Malaysia | 
 WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Kerajaan Baharu Perancis Perkenal Belanjawan Berhemat

11/10/2024 05:58 PM

PARIS, 11 Okt (Bernama-dpa) -- Kerajaan baharu Perancis yang diterajui oleh Perdana Menteri Michel Barnier telah memperkenalkan belanjawan berhemat yang bertujuan menangani hutang negara yang tinggi, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Menurut penjelasan yang diberikan oleh kerajaan selepas mesyuarat Kabinet pada Khamis, rancangan itu bertujuan untuk menjimatkan dan menjana tambahan €60 bilion (US$65.5 bilion) pada tahun hadapan.

Dua pertiga daripada jumlah itu dijangka daripada pemotongan perbelanjaan, dengan baki sepertiga daripada kenaikan cukai yang menyasarkan syarikat dan isi rumah berpendapatan tinggi.

Disebabkan defisit yang terlalu tinggi, Suruhanjaya Eropah sedang menjalankan prosedur defisit terhadap Perancis. Menjelang akhir Oktober, Perancis mesti mengemukakan pelan penyatuan kepada Brussels.

Bagi tahun semasa, Perancis menjangkakan defisit belanjawan sebanyak 6.1 peratus, yang akan dikurangkan kepada lima peratus menjelang 2025 dan dikembalikan di bawah had Eropah iaitu tiga peratus menjelang 2029.

Belanjawan berhemat itu menghadapi tentangan di Parlimen. Malah sebelum pembentangannya, terdapat kritikan daripada pemimpin nasionalis berhaluan kiri dan kanan.

Terdapat juga keraguan dalam kalangan anggota kerajaan sendiri, dengan beberapa anggota yang tidak berpuas hati dengan pemotongan bajet.

-- BERNAMA-dpa


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan