WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Pengusaha Produk Warisan Sarawak Boleh Memohon Dana Anjur Kelas, Bengkel

14/10/2024 11:37 AM

SIBU,14 Okt (Bernama) -- Pengusaha-pengusaha produk warisan, kebudayaan dan kesenian di Sarawak boleh memohon dana mudahcara daripada Kerajaan Sarawak untuk membiayai penganjuran kelas atau bengkel membuat produk berkenaan.

Timbalan Menteri Pelancongan, Industri Kreatif dan Seni Persembahan Sarawak Datuk Snowdan Lawan berkata sebanyak RM10 juta setahun diperuntukkan bagi dana tersebut yang boleh dipohon oleh mana-mana badan bukan kerajaan (NGO) yang ingin menganjurkan kelas dan bengkel seumpama itu.

“Borang permohonan serta keterangan lanjut juga boleh diperoleh elalui laman sesawang https://mtcp.sarawak.gov.my. Jumlah yang akan diagihkan akan bergantung kepada jumlah hari dan peserta, ada diperuntukan RM30,000; RM50,000; RM70,000 dan RM100,000,” katanya.

 Berucap di Majlis  Citra Warisan Mensia: Lenggang Darul Hana di sini malam tadi, beliau berkata dana ini diwujudkan untuk memperkasakan penghasilan produk warisan, kesenian dan kebudayaan Sarawak.

“Tugas memperkasakan bidang seni dan kebudayaan di Sarawak adalah tanggungjawab bersama semua pihak melalui penganjuran program pembangunan budaya yang lebih berkesan bagi memastikan seni, budaya dan warisan ini terus kekal relevan dan diwarisi generasi akan datang,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan