WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Belanjawan 2025: Kerajaan Peruntuk RM50 Juta Pergiat Aktiviti Bahasa, Kesusasteraan

18/10/2024 06:59 PM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) – Kerajaan menyediakan RM50 juta untuk Dewan Bahasa dan Pustaka bekerjasama dengan penggiat bahasa bagi mempergiat aktiviti bahasa dan kesusasteraan  khususnya dalam kalangan generasi muda bagi mengangkat darjat bahasa dan kesusasteraan.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membentangkan Belanjawan 2025 Malaysia MADANI di Dewan Rakyat hari ini berkata usaha itu termasuk mengalih bahasa karya-karya agung, penganjuran teater serta memelihara bahasa kaum minoriti seperti etnik Siam.

Beliau berkata selain itu, kerajaan turut mendukung penuh pembangunan industri seni kreatif dengan meningkatkan peruntukan Dana Kandungan Digital kepada RM65 juta bagi mempromosi karya-karya terutamanya berteraskan semangat kenegaraan.

“Hampir RM40 juta turut disediakan di bawah Insentif Filem di Malaysia bagi menyokong penerbitan filem antarabangsa di Malaysia. MyCreative Ventures pula disediakan RM25 juta bagi menyokong industri kreatif melalui suntikan ekuiti kepada syarikat berpotensi tinggi dan menyediakan pembiayaan untuk usahawan sosial kreatif.

“Program Belia Kreatif MADANI akan dianjurkan bagi menarik hampir 16,000 anak muda menceburi bidang seni dengan peruntukan RM30 juta dan aktiviti merangkumi bengkel kemahiran  videografi kandungan kreatif, pembangunan komuniti filem serta pertandingan filem pendek,” kata beliau

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan