BERITA TERGEMPAR   PM Anwar arrives in Jakarta to attend Indonesian presidential inauguration | 
 WILAYAH - SABAH > BERITA

Sabah Bina 3,000 Buah Rumah Mesra SMJ Tahun Depan - Hajiji

19/10/2024 09:43 PM

KOTA KINABALU, 19 Okt (Bernama) --Kerajaan negeri akan membina 3,000 buah rumah melalui Program Rumah Mesra Sabah Maju Jaya (SMJ) tahun depan di semua 73 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata pembinaan rumah itu melibatkan kos sebanyak RM250 juta.

“Program ini dilaksanakan bagi membantu rakyat yang menghadapi kesusahan dan memerlukan rumah kediaman,” katanya ketika berucap pada majlis perasmian Program MADANI Rakyat 2024: Sayangi Sabah di pekarangan Stadium Likas di sini hari ini.

Program itu dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hadir sama Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Datuk Armizan Mohd Ali, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil, Menteri Pengangkutan Anthony Loke, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick dan menteri-menteri Kabinet Persekutuan dan Sabah.

inisiatif Rumah Mesra SMJ dilancarkan oleh kerajaan negeri pada tahun 2022 bagi memberikan rumah bernilai RM80,000 secara percuma kepada penduduk, terutamanya di luar bandar yang berada dalam kemiskinan dan memastikan penyediaan rumah mampu milik untuk mereka.

Mengenai Program MADANI Rakyat 2024: Sayangi Sabah, Hajiji berkata ia memperlihatkan usaha kerajaan untuk memakmurkan negara dan mensejahterakan rakyat meliputi beberapa inisiatif untuk membantu mengurangkan beban hidup golongan kurang bernasib baik termasuk program menoktahkan kemiskinan tegar.

"Program murni ini berpaksikan kepada keperluan dan kemudahan yang disediakan kerajaan selaras dengan objektifnya, antara lain untuk menyebarluaskan dan mempromosikan dasar-dasar serta inisiatif baharu yang disediakan untuk rakyat, meningkatkan pemahaman dan kesedaran umum terhadap hala tuju dan pembangunan kerajaan," katanya.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan