WILAYAH - SARAWAK > BERITA

Stok Bekalan Ikan Mencukupi Tampung Keperluan Musim Monsun Timur Laut

28/10/2024 04:24 PM

PORT DICKSON, 28 Okt (Bernama) -- Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) sentiasa komited memastikan peningkatan pengeluaran dan bekalan makanan khususnya hasil perikanan sentiasa mencukupi terutamanya bagi Monsun Timur Laut pada November hingga Mac 2025.

Pengerusi LKIM Muhammad Faiz Fadzil berkata setakat ini sebanyak 1,600 tan metrik ikan sejuk beku dalam simpanan stok penimbal bagi menampung keperluan pada musim berkenaan.

"Pada dasarnya bekalan ikan kita mencukupi kerana sebelum monsun bermula nelayan dan syarikat swasta (menjual ikan) telah membuat simpanan awal," katanya kepada pemberita pada Program Rahmah Mesra MADANI LKIM dengan para nelayan Negeri Sembilan di perkarangan Persatuan Nelayan Kawasan Telok Kemang, Pasir Panjang di sini hari ini.

Muhammad Faiz berkata negeri Pantai Timur yang terjejas dan mengalami kekurangan ikan, bantuan bekalan ikan dari Zon Utara akan dihantar ke negeri terlibat bagi menampung permintaan.

Selain itu, Muhammad Faiz juga mengingatkan kepada peniaga agar tidak sewenang-wenangnya menaikkan harga ikan dengan memainkan sentimen Monsun Timur Laut dan ikan kurang.

"Tidak perlu ada kenaikan harga drastik, peniaga perlu ada tanggungjawab sosial kepada rakyat dengan menjual pada harga yang munasabah supaya kita dapat stabilkan harga ikan,” katanya.

Beliau berkata kerajaan melalui Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) sentiasa menjaga kepentingan serta kebajikan nelayan yang merupakan antara golongan sasar dalam memastikan kelangsungan dan kelancaran rantaian bekalan makanan negara.

Sementara itu, Muhammad Faiz berkata sebanyak RM80,000 peruntukkan disalurkan bagi bantuan peralatan menangkap ikan yang melibatkan seramai 29 nelayan dari kawasan Telok Kemang.

Beliau berkata LKIM turut memberikan bantuan dalam bentuk barangan dengan nilai maksimum RM7,000 kepada nelayan berupa peralatan menangkap ikan seperti enjin, jaring dan tong e-Petrol LKIM.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan