AM

PINDAAN AKTA PENAGIH DADAH 1983 DIBENTANG PADA SESI PARLIMEN INI

26/06/2024 07:32 PM

KUALA LUMPUR, 26 Jun (Bernama) -- Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan membentangkan pindaan terhadap 29 fasal dalam Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 bagi memberikan kaedah baharu dalam usaha kerajaan menangani penyalahgunaan dadah.

Menterinya Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata ia akan dilakukan pada sesi Parlimen yang sedang berlangsung sekarang.

Beliau berkata pindaan terhadap akta sedia ada itu dibuat bagi memberi peluang kepada golongan penagih menawarkan diri untuk mendapatkan rawatan dan pemulihan secara sukarela. 

"Pindaan kelak juga akan memberi kuasa kepada pegawai pemulihan untuk menjalankan pemeriksaan terhadap individu yang ingin mendapatkan rawatan dadah secara sukarela. Sebelum ini, hanya pegawai perubatan Kementerian Kesihatan (KKM) yang mempunyai kuasa berkenaan.

"Jika pindaan ini diluluskan ia akan memudahkan usaha Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) untuk memulihkan golongan penagih tanpa perlu menempuhi banyak kerenah birokrasi dan lebih efektif," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan Simposium Sains Penagihan Dadah Kebangsaan di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Polis Negara Tan Sri Razarudin Husain dan Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Agensi Anti Dadah Kebangsaan Khairul Anwar Bachok.

Saifuddin Nasution berkata kerajaan mempunyai harapan besar untuk melihat individu terlibat dengan dadah dapat dipulihkan, seterusnya memberi sumbangan kepada negara.

Menurutnya golongan muda yang berusia 19 hingga 39 tahun merupakan golongan terbesar terlibat dengan dadah iaitu sekitar 90,000 orang, manakala 40 tahun ke atas sekitar 50,000 orang.

"Jika kumpulan ini tidak diuruskan dengan baik, ia akan memberi kerugian besar kepada negara,” katanya menambah akta berkenaan diharap mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen apabila ia dibentangkan kelak.

-- BERNAMA


 


 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan