DUNIA

KAJIAN: KERETA JENAMA CHINA AKAN KUASAI SATU PERTIGA PASARAN GLOBAL MENJELANG 2030

03/07/2024 12:16 AM

MUNICH, 2 Julai (Bernama-dpa) -- Jenama kereta China dijangka akan menguasai satu pertiga pasaran global menjelang 2030 dan pada masa itu, mereka akan menjual sembilan juta kenderaan setahun di luar China, menurut firma perunding pengurusan Alix Partners, lapor agensi berita Jerman (dpa).

Di Eropah, ini akan berlaku dan memberi kesan kepada jenama Eropah, Jepun, dan Korea, tulis pakar industri dalam kajian yang diterbitkan pada Selasa.

Kos pengeluaran untuk kereta elektrik (e-car) adalah satu pertiga lebih rendah di China berbanding di Eropah, dan kitaran pembangunan mereka lebih pendek daripada persaingan global. Pengeluar kereta Cina sedang mengembangkan bahagian pasaran mereka dengan "harga yang agresif", kata kajian itu.

"Tarif baharu EU ke atas kereta Cina mungkin memperlahankan import dalam jangka masa pendek dan menyokong harga jualan, tetapi ia juga akan mempercepatkan pengeluaran tempatan kenderaan dan komponen Cina di Eropah," kata pakar industri Fabian Piontek.

Pengeluar Jerman juga merasakan persaingan daripada pengeluar Cina di China: "Ini terutamanya memberi kesan kepada pengeluar premium Jerman, yang semakin kehilangan pasaran penting di China."

Ramai pengeluar telah memberi tumpuan kepada kereta elektrik dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi permintaan semakin perlahan. Menurut Alix, bahagian pasaran kenderaan elektrik baharu di Eropah dijangka meningkat daripada 20 peratus tahun ini kepada 45 peratus pada 2030.

-- BERNAMA-dpa

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan