AM

SUP IKAN LABUAN JADI PILIHAN PENDUDUK TEMPATAN, PELANCONG

11/07/2024 04:33 PM

LABUAN, 11 Julai (Bernama) -- Labuan bukan sahaja terkemuka sebagai pusat perniagaan dan kewangan malah turut terkenal dengan juadah enak iaitu 'sup ikan' yang popular dalam kalangan penduduk tempatan dan pelancong,

Hidangan yang sederhana itu tetap mempunyai keenakan tersendiri dan menambat hati serta menjadi penambah selera kepada mereka yang menikmatinya.

Kuahnya yang beraroma yang dimasak menggunakan bahan-bahan segar turut menjadi bukti kekayaan warisan maritim di pulau itu.

Menggunakan ikan segar yang ditangkap di perairan sekitar dan ditambah dengan herba serta rempah ratus tempatan memberikan hidangan itu rasa yang sungguh unik.

Bagi penduduk tempatan sup ikan bukan sekadar hidangan malah menjadi simbol tradisi.

Bagi penjawat awam Sharoil Yussof, 42, juadah itu sering mengingatkan kenangan indah ketika berkumpul bersama keluarga dan menyertai acara kemasyarakatan apabila hidangan itu sering menjadi sajian utama.

“Ia hidangan yang menyatukan orang ramai…kami nikmatinya ketika di majlis perayaan dan setiap keluarga tahu untuk menyediakannya,” katanya ketika ditemui di sebuah restoran sup ikan di sini hari ini.

Sup ikan menjadi makanan yang mesti dicuba pelancong dan sering disyorkan oleh penduduk tempatan dan dipaparkan dalam pelbagai platform media.

Pelancong dari Australia Charlotte berkata: “Saya telah membaca tentang sup ikan sebelum datang ke sini tetapi peluang merasainya suatu yang menakjubkan. Kesegaran ikan dan adunan rempah ratus sungguh luar biasa…,” katanya.

Kedai makan dan restoran tempatan selalunya mempunyai keunikan tersendiri dengan menambah sentuhan peribadi terhadap sup itu sambil mengekalkan keasliannya. 

Antara restoran sup ikan yang popular ialah Fishermen Harbour yang menawarkan sekurang-kurangnya enam jenis sup ikan dalam menu sarapan termasuk Sup Tomato, Sup Sayur Masin, Sup Peria, Sup Tom Yum, Sup Kari dan Sup Nyonya.

Populariti sup ikan Labuan turut memberi impak positif kepada ekonomi tempatan.

Permintaan ikan segar dan bahan-bahan lain membantu nelayan dan pasar tempatan, manakala kemasukan pelancong meningkatkan sektor hospitaliti pulau itu.

Kelas memasak dan lawatan ke pusat makanan menjadi aktiviti popular, menawarkan peluang kepada pengunjung untuk mempelajari tentang sejarah hidangan dan kaedah penyediaan sup ikan.

Sama ada sup ikan dinikmati di pasar yang sibuk, restoran tepi laut atau di dapur rumah sajian itu menyuntik banyak kemeriahan di pulau berkenaan. 

-- BERNAMA

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan