EKONOMI

MALAYSIA-BRAZIL BEKERJASAMA REBUT PELUANG PASARAN HALAL BERNILAI US$3 TRILION - TIMBALAN MENTERI

17/09/2024 10:12 PM

KUALA LUMPUR, 17 Sept (Bernama) -- Malaysia dan Brazil akan meningkatkan kerjasama untuk memanfaatkan pasaran halal global yang dijangka menjana US$3 trilion (US$1=RM4.253) pada tahun depan, kata Timbalan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Arthur Joseph Kurup.

Transaksi pertanian antara kedua-dua negara telah berada dalam aliran menaik sehingga mencecah RM6.4 bilion pada 2023.

“Brazil sudah pun menjadi pengeksport utama produk daging halal ke negara majoriti Muslim, manakala, Malaysia diiktiraf di peringkat global berikutan sistem pensijilan halalnya yang mantap dibawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

“Dengan menyelaraskan kekuatan masing-masing, kami boleh mengembangkan penyelidikan dan capaian kami dalam pasaran halal global,” katanya pada Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) di sini hari ini.

Kurup berucap pada majlis rangkaian anjuran Kedutaan Brazil di Malaysia, yang dipanggil Hari Rangkaian Brazil.

Timbalan menteri itu juga berkata Brazil dan Malaysia amat serasi untuk bekerjasama kerana mereka membawa kekuatan unik kepada sektor pertanian, yang saling melengkapi.

”Sama ada kemajuan teknologi Brazil dalam pengeluaran bijian jagung atau kepimpinan Malaysia dalam pensijilan halal, peluang untuk kerjasama adalah sekata.

“Dengan bekerjasama, Malaysia serta Brazil bukan sahaja dapat memenuhi keperluan pertanian domestik mereka tetapi juga memberi sumbangan besar kepada keselamatan makanan global,” katanya.

Sementara itu, Duta Besar Brazil ke Malaysia, Ary Quintella, dalam ucapannya berkata penganjuran acara rangkaian itu bagi tahun kedua memberi peluang untuk mengesahkan semula dua perkara utama iaitu pengiktirafan Brazil terhadap kepentingan MIHAS kepada ekonomi Islam serta status Brazil sebagai sumber produk halal berkualiti tinggi dan berpatutan yang boleh dipercayai.

“Adalah penting untuk diperhatikan bahawa komitmen Brazil terhadap amalan pertanian yang mampan dan beretika menyumbang kepada ekosistem halal global.

“Kerajaan Brazil dan sektor pertanian telah membuat pelaburan besar dalam pertanian mampan, memastikan produk halal memenuhi syarat pemakanan Islam dan standard pengeluaran yang mesra alam termasuk tanggungjawab dari segi sosial,” katanya. 

Quintella juga berkata bahawa 2024 akan dianggap sebagai titik perubahan pada masa hadapan dalam hubungan antara Brazil dan Malaysia.

“Tahun ini jelas menunjukkan persamaan kami, dengan lawatan pertama oleh menteri luar Brazil sejak 2017, lawatan pertama ke Brazil oleh perdana menteri Malaysia sejak 2003 selain Mesyuarat Perundingan Politik bilateral yang pertama, semuanya dijadualkan berlangsung menjelang akhir tahun ini,” katanya. 

-- BERNAMA

 

 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan