AM

LAPORAN TINJAUAN EKONOMI: SEKTOR PERLOMBONGAN DIUNJUR MENGUNCUP SATU PERATUS PADA 2025

18/10/2024 04:32 PM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Sektor perlombongan diunjur menguncup sebanyak satu peratus pada 2025 susulan prestasi lembap dalam subsektor utama, demikian menurut Laporan Tinjauan Ekonomi 2025 yang dikeluarkan Kementerian Kewangan hari ini.

Berdasarkan laporan itu, subsektor gas asli dijangka merosot berikutan pengeluaran lebih rendah terutamanya disebabkan penutupan dirancang bagi dua fasiliti di Sarawak untuk tujuan penyelenggaraan serta permintaan menyederhana dari negara pengimport utama seperti Jepun, China dan Republik Korea.

“Keseluruhan output gas asli dijangka berada di bawah kapasiti pengeluaran 2024 meskipun beberapa loji baharu dijadual memulakan operasi seperti medan Bindu di Terengganu, Gumusut-Kakap-Geronggong-Jagus Timur di Sabah dan pembangunan medan FaS di Sarawak.

“Subsektor minyak mentah dan kondensat juga dijangka menguncup berikutan pengeluaran lebih rendah di Semenanjung berikutan penyelenggaraan berjadual pada separuh kedua 2025.

“Dari segi harga, minyak mentah Brent dijangka berada pada purata US$75 hingga US$80 setong pada 2025,” menurut laporan itu.

-- BERNAMA

 

 


 

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan