AM > BERITA

MAJIKAN UPAH TONTO JAGA RUMAH KONGSI PENDATANG TANPA IZIN

14/06/2024 01:00 AM

KEPALA BATAS, 13 Jun (Bernama) -- Jabatan Imigresen (JIM) mengesan taktik baharu majikan di tapak pembinaan yang mengupah tonto sebagai langkah awal mendapatkan maklumat bagi membolehkan pendatang tanpa izin meloloskan diri sebelum operasi oleh pihak berkuasa.

Pengarah Imigresen Pulau Pinang Nur Zulfa Ibrahim berkata ini selepas operasi dijalankan pihaknya di projek perumahan Taman Bandar Putra Bertam di sini, semalam menghadapi kesulitan apabila pergerakan pasukan dihidu kumpulan tonto.

Beliau berkata tonto terbabit bertindak mengekori dan memantau gerak geri anggota penguat kuasa imigresen dengan menyalurkan maklumat kepada individu tertentu.

Menurutnya pemeriksaan di penempatan didiami warga asing berdekatan projek perumahan berkenaan  mendapati sebahagian rumah kongsi di situ kosong tidak berpenghuni.

"Pemeriksaan dilakukan menemui sekumpulan warga asing yang memiliki dokumen perjalanan dan pas yang sah manakala hanya tujuh pendatang tanpa izin warga Myanmar serta Nepal yang tidak sempat melarikan diri ditahan kerana tidak memiliki sebarang dokumen perjalanan berserta pas yang sah,” katanya dalam hantaran di Facebook JIM Pulau Pinang, malam ini.

Nur Zulfa berkata berdasarkan aduan dan risikan, pihaknya percaya kawasan itu didiami hampir 100 pendatang tanpa izin.

Katanya gerakan operasi seterusnya akan diperhalusi di samping satu siasatan akan dilakukan bagi mengenal pasti mereka yang mempunyai kaitan menggadai integriti dan amanah jabatan itu.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan