AM > BERITA

PENYASARAN SUBSIDI DIESEL: MOF TELITI CADANGAN, RAYUAN PETANI CAMERON HIGHLANDS

14/06/2024 04:28 PM

CAMERON HIGHLANDS, 14 Jun (Bernama) -- Kementerian Kewangan akan meneliti cadangan dan dapatan hasil sesi libat urus kementerian itu dengan pengusaha dan pekebun sayur di Cameron Highlands susulan pelaksanaan penyasaran subsidi diesel.

Timbalan Menteri Kewangan Lim Hui Ying berkata kesemua maklumat berkaitan akan dikumpul sebelum diteliti bersama kementerian berkaitan untuk diputuskan secara bersama. 

Beliau berkata kerajaan sentiasa peka dan mengambil maklum keluhan dan rayuan pekebun sayur di Cameron Highlands yang membangkitkan beberapa perkara penting mengenai program penyasaran tersebut.

"Paling banyak yang kita terima daripada sesi dialog tadi adalah mereka meminta kajian semula syarat kelayakan yang mengehadkan minimum jualan pertanian sebanyak RM50,000 hingga RM300,000 setahun, syarat itu terlalu rendah dan mereka minta dinaikkan. 

"Selain itu mereka turut menyatakan kebanyakan pengusaha kebun di sini guna peralatan yang menggunakan diesel, namun tidak termasuk dalam syarat layak untuk mendapatkan subsidi yang diperkenalkan kerajaan," katanya dalam sidang media selepas Sesi Libat Urus Bersama Pengusaha/Pekebun Cameron Highlands Mengenai BUDI MADANI dan Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0 di sini hari ini. 

Lim berkata sesi libat urus itu turut membabitkan wakil daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) bagi memberikan penerangan jelas kepada petani. 

"Dialog ini penting kerana ia melibatkan pemegang kepentingan utama industri makanan negara dan kita mahu mereka sedar kerajaan sentiasa bersama mereka," katanya. 

Sementara itu, Setiausaha Persatuan Pekebun Sayur Cameron Highlands Chai Ee Mong berkata pihaknya meminta kerajaan mengkaji semula pelaksanaan bantuan subsidi diesel BUDI MADANI bagi memastikan inisiatif tersebut dapat dinikmati oleh petani dan pekebun kecil secara menyeluruh.

"Subsidi diesel yang diperkenalkan kerajaan amat baik, namun ada keciciran berlaku khususnya syarat yang diperkenalkan kebanyakannya kami tidak layak untuk dapatkan subsidi terbabit.

"Di Cameron Highlands sahaja terdapat 2,200 petani dan kami sekarang perlu bersaing dengan sayur yang diimport dari Thailand dan China di mana akhirnya kami, petani tempatan tidak boleh pasarkan sayur kami di pasaran tempatan kerana sayur diimport lebih murah, jadi akan berlaku lambakan," katanya. 

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan