AM > BERITA

SESB KE ARAH GUNA METER PINTAR - MADIUS

18/06/2024 04:04 PM

KOTA KINABALU, 18 Jun (Bernama) -- Pengerusi Sabah Electricty Sdn. Bhd (SESB) Datuk Seri Wilfred Madius Tangau berkata pihak SESB kini dalam proses ke arah menggunakan Meter Pintar (Smart Meter) bagi merekodkan jumlah penggunaan elektrik di setiap premis serta kediaman di seluruh Sabah dan Labuan.

Menurut beliau, bagi tujuan ini pihak SESB membuka tender mempelawa syarikat-syarikat berkelayakan menjayakan inisiatif berkenaan.

“Tender dibuka pada 16 April dan ditutup 12 Jun lepas. Pada ketika ini ia sedang dalam proses analisa tender sebelum dibentangkan kepada Jawatankuasa Tender Pengurusan dan seterusnya ke Jawatankuasa Perolehan dan Kewangan Lembaga,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan di sini hari ini bagi mengulas saranan Pengerusi Yayasan Pengguna Negara Malaysia (YPNM) Sabah David Chan.

Menurut Madius, saranan David agar pihak kerajaan menggunakan meter pintar adalah wajar kerana mempunyai pelbagai manfaat dan kelebihan berbanding penggunaan meter konvensional.

“Saya ingin memaklumkan bahawa pihak SESB pun sememangnya sedang ke arah itu dan diharapkan segala proses yang dilaksanakan berjalan lancar," katanya.

Madius yang juga Ahli Parlimen Tuaran turut menggalakkan orang ramai dan pengguna memuat turun dan mendaftar aplikasi mySESB di telefon bimbit masing-masing.

“Melalui aplikasi ini, pelbagai perkhidmatan boleh dilaksanakan hanya di hujung jari. Antaranya, mendapat akses penyata bil terkini selain boleh membuat pembayaran bil secara terus ke sistem SESB tanpa perlu menunggu tiga hari bekerja seperti cara pembayaran yang lain.

“Pengguna juga boleh mendapatkan info semasa berkaitan penyelenggaraan di sesuatu kawasan, menyalurkan aduan dan menyemak status tindakan, membuat permohonan meter baharu serta pelbagai lagi,” tambah beliau.

Beliau berkata perkhidmatan mySESB ialah satu inisiatif bagi memudahkan para pelanggan berurusan tanpa perlu hadir berbaris panjang atau bersesak di kaunter atau Kiosk SESB.

“Namun buat masa ini daripada 696,711 pengguna SESB, baru 112,835 orang  telah mendaftar. Untuk itu, kita harapkan lebih ramai mendaftar di mySESB agar sebarang urusan orang ramai dengan SESB dapat diselesaikan dengan lebih fleksibel, mudah, cepat dan pantas,” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan