AM > BERITA

KILANG DISYAKI PROSES PLASTIK TERPAKAI JADI PELET MAKANAN IKAN

03/07/2024 04:33 PM

SUNGAI PETANI, 3 Julai (Bernama) -- Jabatan Alam Sekitar (JAS) Kedah mengesan sebuah kilang kitar semula yang disyaki memproses plastik terpakai menjadi pelet makanan ikan di satu kawasan perindustrian di sini hari ini.

Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam Nik Nazmi Nik Ahmad berkata kegiatan itu dikesan JAS dalam Op Patuh yang dijalankan secara bersepadu bersama pihak polis dan Jabatan Imigresen bermula 11 pagi tadi.

Beliau berkata dalam operasi itu, dua kilang didapati menjalankan pemerolehan kembali luar tapak buangan terjadual (e-sisa) tanpa kelulusan penilaian impak alam sekitar (EIA) serta lesen daripada JAS dan melakukan aktiviti kitar semula plastik tanpa kelulusan EIA.

Beliau berkata satu daripada kilang terbabit dipercayai beroperasi secara haram dan menghasilkan pelet yang dibungkus dalam pek-pek yang dilabel sebagai makanan ikan.

"Hasil pemeriksaan menemukan kira-kira 100 metrik tan yang telah selesai diproses sebagai pelet dan dibungkus dalam plastik bertulis makanan ikan air tawar," katanya.

Nik Nazmi berkata demikian selepas menyertai operasi berkenaan menerusi Op Patuh Bersepadu Pemutihan Kawasan Pengoperasian Kitar Semula Secara Haram di kawasan perindustrian di sini hari ini.

Dalam serbuan di sebuah lagi kilang menemukan lebih 1,500 metrik tan bahan sisa elektronik dan tindakan Penahanan Operasi Kelengkapan (POK) telah diambil terhadap premis terbabit.

"Saya ingin menegaskan bahawa Op Patuh yang dilaksanakan pada hari ini sejajar dengan aspirasi untuk menjalankan pemutihan terhadap industri haram di Kedah.

"… ini bertujuan untuk mengawal aktiviti yang tidak mematuhi undang-undang serta merosakkan alam sekitar, merisikokan kesihatan masyarakat setempat dan menyebabkan ketirisan hasil negeri dan negara," katanya.

Beliau berkata Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam sentiasa komited untuk memastikan semua industri yang beroperasi mematuhi Akta Kualiti Alam Sekeliling (AKAS) 1974 serta lain-lain perundangan yang berkaitan.  

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan