AM > BERITA

FERI IKONIK PULAU PINANG TENGELAM AKIBAT TALI PENGIKAT PUTUS

24/07/2024 11:48 AM

BUTTERWORTH, 24 Julai (Bernama) -- Sebuah feri ikonik Pulau Pinang yang ditempatkan di Pangkalan Sultan Abdul Halim, Butterworth di sini dilaporkan tenggelam awal pagi ini.

Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) ketika ini sedang menjalankan usaha untuk menaikkan semula feri berkenaan manakala pihak bomba pula mengawal minyak daripada tumpah ke dalam laut.

Difahamkan feri berkenaan mula senget sebelum tenggelam sepenuhnya kira-kira 3 pagi tadi dan kejadian dipercayai berpunca daripada tali yang mengikat feri ini putus susulan angin kuat.

Pengerusi SPPP Datuk Yeoh Soon Hin ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan kenyataan media akan dikeluarkan dalam masa terdekat.

Perkhidmatan feri ikonik Pulau Pinang ditamatkan pada 2020 setelah beroperasi lebih 126 tahun dan  kemudian digantikan dengan perkhidmatan bot laju untuk membawa penumpang individu dan feri bagi motosikal dan basikal.

Bagaimanapun bagi mengekalkan nilai sejarah dan elemen ikonik Pulau Pinang, SPPP bercadang menempatkan dua buah feri ikonik di Tanjung City Marina yang akan diubah suai sebagai restoran serta muzium terapung, dan ia tidak bergerak.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan