AM > BERITA

Anwar Ucap Tahniah Kepada Paetongtarn Sebagai PM Baharu Thailand

18/08/2024 03:21 PM

KUALA LUMPUR, 18 Ogos (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengucapkan tahniah kepada Paetongtarn Shinawatra atas pemilihannya sebagai Perdana Menteri Thailand, mencipta sejarah menjadi Perdana Menteri Thailand termuda dan wanita kedua memegang jawatan yang dihormati itu.

Anwar berkata sebagai jiran rapat, Malaysia dan Thailand berkongsi hubungan berkekalan, dijalin dalam ikatan sejarah, budaya, dan ekonomi yang mendalam serta persaudaraan yang berakar umbi.

“Kerjasama dalam mengejar keamanan dan pembangunan di selatan Thailand menawarkan faedah yang mendalam kepada komuniti di kedua-dua belah sempadan kita.

"Saya berharap dapat bekerjasama rapat dengan Perdana Menteri Paetongtarn untuk membuka potensi penuh hubungan dua hala kami,” kata Anwar dalam catatan di Facebooknya hari ini.

Anwar juga menyampaikan penghargaan ikhlas kepada bekas Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin atas kepimpinannya yang berwawasan dalam mengukuhkan ikatan antara kedua-dua negara.

Paetongtarn, 37, anak perempuan bongsu bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra, menerima titah bertulis Raja Vajiralongkorn pada majlis yang diadakan di ibu pejabat Pheu Thai pada pagi Ahad, dua hari selepas dipilih oleh Parlimen.

Perdana Menteri ke-31 negara itu, menggantikan Srettha, yang dilucutkan jawatan oleh Mahkamah Perlembagaan pada Rabu.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan