AM > BERITA

Malaysia Cemerlang Raih Satu Gangsa, Empat 'Medallion For Excellence' Di Worldskills Lyon

16/09/2024 09:05 AM

Daripada Mohd Ashraf Syafiq Mazlan

LYON (Perancis), 16 Sept (Bernama) -- Malaysia menamatkan saingan pada pertandingan WorldSkills (WSC 2024) dengan cemerlang apabila meraih satu pingat gangsa dan empat Medallion for Excellence selepas berjuang pada acara terbesar kemahiran itu sejak 10 Sept lepas. 

Peserta kategori Beauty Therapy, Wong Hsun Wei meraih pingat gangsa dan dinobatkan Best Of Nation pada acara penutup WSC 2024 dan penyampaian pingat di Groupama Stadium di sini pada Ahad.

Empat belia yang meraih Medallion for Excellence adalah Muhammad Nasran Ahmad bagi kategori dandanan rambut dan Ahmad Muizuddin Mohd Razi bagi kategori Bricklaying.

Dua lagi wakil Malaysia, Muhammad Hakimi Abu Bakar bagi kategori Pemasangan Elektrik dan Stephen Sim Shan Siong menerusi kategori Penyelesaian Perisian IT untuk Perniagaan.

Ketika ditemui Bernama, Hsun Wei berkata beliau gembira dapat membawa nama Malaysia ke persada antarabangsa. 

“Rasa gembira dan sangat berterima kasih kepada cikgu saya kerana mereka menjaga dan membawa saya menyertai banyak pertandingan,” katanya.

Sementara itu, Muhammad Nasran menyifatkan pencapaiannya pada WSC cukup membanggakan kerana beliau berhadapan dengan banyak peserta berkemahiran tinggi dari luar negara.

“Terima kasih kepada semua... ayah, umi semua pakar dan cikgu. Terima kasih banyak-banyak sebab bagi sokongan kepada saya.

“Walaupun saya dapat Medallion for Excellence, saya rasa bersyukur sangat benda ini susah nak dapat sebab pertandingan peringkat antarabangsa,” katanya.

WSC 2024 bermula 10 hingga 15 Sept menghimpunkan 1,400 pesaing dari lebih 70 negara dan wilayah bersaing dalam 62 kategori kemahiran.

Malaysia mempertaruhkan 15 belia berkemahiran tinggi dalam 14 kategori termasuk Integrasi Sistem Robot, Penyelesaian Perisian IT untuk Perniagaan, Teknologi Kenderaan Berat dan Pembinaan Digital.

Kerajaan menyediakan insentif khas wang tunai RM40,000 kepada peserta yang memenangi pingat emas pada WSC di Lyon pada bulan ini.

Insentif khas kepada peserta itu sebagai tanda sokongan, galakan dan dorongan demi memburu kejayaan yang cemerlang pada WSC 2024.

Pemenang pingat perak pula menerima ganjaran RM20,000 manakala pingat gangsa menerima RM10,000 dan RM4,000 bagi Medallion for Excellence.

WSC dianjurkan setiap dua tahun sekali bagi  meningkatkan kemahiran serta kompetensi belia dan pekerja bertaraf dunia. WSC 2026 akan diadakan di Shanghai, China. 

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan