AM > BERITA

Agong, Permaisuri Diraikan Dalam Majlis Santapan Negara Di Istana Nurul Iman

15/10/2024 12:58 AM

BANDAR SERI BEGAWAN, 14 Okt (Bernama) -- Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim dan Raja Permaisuri Agong Raja Zarith Sofiah berangkat ke Istana Nurul Iman di sini untuk menghadiri Majlis Santapan Negara malam ini.

Majlis Santapan yang diadakan di Dewan Persantapan Diraja itu dihoskan oleh Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah dan Raja Isteri Pengiran Anak Saleha bersempena dengan lawatan negara Seri Paduka Baginda berdua ke Brunei bermula semalam.

Keberangkatan tiba Sultan Ibrahim dan Raja Zarith Sofiah ke istana terbesar di dunia itu pada 8.10 malam disambut oleh Sultan Hassanal Bolkiah dan Raja Isteri.

Berangkat sama Tunku Temenggong Johor Tunku Idris Iskandar Sultan Ibrahim.

Turut hadir Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, Ketua Setiausaha Kementerian Luar Datuk Seri Amran Mohamed Zin, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Brunei Datuk Mohd Aini Atan dan Datuk Paduka Maharaja Lela Istana Negara Datuk Azuan Effendy Zairakithnaini.

Sebaik Seri Paduka Baginda berdua tiba di Dewan Persantapan Diraja itu, lagu kebangsaan Malaysia ‘Negaraku’ dan lagu kebangsaan Brunei ‘Allah Peliharakan Sultan’ dimainkan, seterusnya majlis santapan bermula.

Kerabat diraja Brunei, perwakilan asing dan menteri Kabinet Brunei turut hadir ke majlis santapan berkenaan.

Lawatan negara pertama Seri Paduka Baginda ke Brunei sejak menaiki takhta pada 31 Jan, bagi memenuhi persilaan Sultan Hassanal Bolkiah.

Kunjungan yang dilihat signifikan dengan ulang tahun ke-40 penubuhan hubungan diplomatik antara Malaysia dan Brunei itu akan terus mengukuhkan lagi hubungan erat dan istimewa antara kedua-dua negara yang ditunjangi oleh institusi Kesultanan Melayu, agama, budaya serta ikatan kekeluargaan.

Sultan Ibrahim dan Raja Zarith Sofiah dijadualkan berangkat pulang ke tanah air esok.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan