DUNIA > BERITA

MALAYSIA SERTAI PEMIMPIN GLOBAL DALAM PERUBATAN GAYA HIDUP, TANDATANGANI DEKLARASI DOHA

10/06/2024 12:02 PM

KUALA LUMPUR, 10 Jun (Bernama) -- Dalam langkah penting untuk menangani beban penyakit tidak berjangkit (NCD) yang semakin meningkat, Malaysia telah menandatangani Deklarasi Doha, satu konsensus global mengenai kepentingan kritikal Perubatan Gaya Hidup (LM).

Deklarasi itu diumumkan semasa Minggu Perubatan Gaya Hidup yang diadakan dari 18-24 Mei 2024, selepas Sidang Kemuncak Kepimpinan Perubatan Gaya Hidup pada Februari di Doha, Qatar.

Sidang kemuncak berkenaan dianjurkan oleh Institute for Population Health (IPH) of Weill Cornell Medicine-Qatar (WCM-Q), Lifestyle Medicine Global Alliance (LMGA) dan International Board of Lifestyle Medicine (IBLM) menghimpunkan lebih 24 pakar antarabangsa dari 21 negara.

Dr. Sivaneswaran Poobalasingam, Presiden Pengasas Persatuan Perubatan Gaya Hidup Malaysia (MSLM), mewakili Malaysia di sidang kemuncak tersebut dengan syarahan bertajuk  "The Role of Lifestyle Medicine in Revolutionising Healthcare." 

Beliau menekankan keperluan untuk mengintegrasikan LM ke dalam sistem penjagaan kesihatan awam dan swasta di Malaysia.

Beliau mengetengahkan kejayaan pelaksanaan projek WHO-MOH (Kementerian Kesihatan) mengenai LM untuk remisi Diabetes Jenis 2 di sebuah fasiliti penjagaan kesihatan awam di Seremban, Negeri Sembilan, sebagai inisiatif perintis.

"Projek ini membuka jalan untuk mengintegrasikan LM ke dalam sistem penjagaan kesihatan kita," katanya kepada Bernama.

Deklarasi Doha menyeru tindakan global segera untuk menangani krisis NCD, yang menyumbang 7 daripada 10 kematian di seluruh dunia. Di Malaysia, 16 peratus daripada bajet penjagaan kesihatan dibelanjakan untuk menguruskan NCD.

Deklarasi itu menekankan potensi Perubatan Gaya Hidup untuk mengubah penjagaan kesihatan dengan mempromosikan intervensi gaya hidup terapeutik sebagai modaliti utama untuk merawat keadaan kronik seperti penyakit kardiovaskular, diabetes jenis 2, dan obesiti.

Dr. Sivaneswaran menekankan keperluan untuk melatih profesional penjagaan kesihatan dalam LM dan menggabungkan prinsip-prinsip itu ke dalam pendidikan perubatan prasiswazah. 

"Kita mesti melengkapkan doktor dan profesional penjagaan kesihatan kita dengan kemahiran untuk menangani NCD dengan berkesan," katanya.

Berlandaskan amalan berasaskan bukti, LM menawarkan pendekatan holistik untuk mencegah, merawat dan bahkan membalikkan penyakit. Dengan mempromosikan tingkah laku positif seperti mengekalkan diet sihat, melakukan aktiviti fizikal yang kerap, menguruskan tekanan, mengelakkan penggunaan bahan berisiko, memastikan tidur yang mencukupi dan memupuk hubungan yang sihat, LM bertujuan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan.

Dr. Sivaneswaran menyatakan keyakinan mengenai masa depan penjagaan kesihatan di Malaysia dengan penerapan LM.

"Bergerak ke arah sistem di mana bimbingan kesihatan untuk perubahan tingkah laku dan menyedarkan pesakit akan melihat kita membuat kemajuan besar dalam usaha kita memerangi NCD.

"Malaysia mesti menggabungkan Perubatan Gaya Hidup untuk membendung tsunami NCD kita sendiri," katanya, sambil menambah bahawa hampir 6,700 doktor di seluruh dunia disahkan dalam LM.

Beliau juga mengumumkan bahawa Persidangan Perubatan Gaya Hidup Malaysia ke-4 akan diadakan di Kuala Lumpur dari 21-22 Nov, diikuti oleh Peperiksaan Pensijilan Lembaga Perubatan Gaya Hidup oleh Lembaga Antarabangsa Perubatan Gaya Hidup pada 23 Nov.

Untuk maklumat lanjut mengenai Persidangan Perubatan Gaya Hidup, Peperiksaan Pensijilan Lembaga dan Deklarasi Doha lawati laman sesawang rasmi Persatuan Perubatan Gaya Hidup Malaysia https://lifestylemedicinemalaysia.org

--BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan