DUNIA > BERITA

370 TETAMU HADIR MEMERIAHKAN SAMBUTAN AIDILADHA DI KEDUTAAN MALAYSIA DI JAKARTA

17/06/2024 06:55 PM

JAKARTA, 17 Jun (Bernama) -- Lebih 370 tetamu termasuk ekspatriat Malaysia dan penduduk tempatan berkumpul di kompleks Kedutaan Malaysia di Kuningan, Jakarta Selatan pada Isnin untuk meraikan Hari Raya Aidiladha.

Acara dimulakan dengan ketibaan Duta Besar Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin dan Wakil Tetap Malaysia ke ASEAN, Datin Sarah Al Bakri Devadason.

Majlis dimulakan dengan solat sunat Aidiladha diikuti khutbah oleh Setiausaha Pertama Hal Ehwal Agama Kedutaan, Mohd Shamsuri Ghazali dan sesi bergambar sebelum para tetamu menikmati jamuan ringan.

Bercakap kepada media, Syed Md Hasrin berkata: "Kami berharap acara ini dapat mengukuhkan hubungan antara rakyat Malaysia di Jakarta, penduduk tempatan dan kakitangan kedutaan serta warga Indonesia."

Beliau juga menyeru masyarakat Malaysia dan Indonesia untuk terus menyokong golongan kurang bernasib baik, terutama nasib rakyat Palestin semasa Aidiladha.

Ibadah korban melibatkan empat ekor lembu dan sepuluh ekor kambing.

Sementara itu, Persatuan Wanita Kementerian Luar (Perwakilan) Jakarta turut terlibat dengan aktiviti seperti pemprosesan dan memasak daging.

Daging korban turut diedarkan kepada kira-kira 100 keluarga kurang bernasib baik di kawasan sekitar dan tetamu yang hadir.

Acara diakhiri dengan jamuan makan tengah hari yang menampilkan hidangan istimewa Malaysia, seperti daging goreng kunyit, sup daging dan kari kambing, menyemarakkan semangat persahabatan dan mengukuhkan ikatan budaya antara kedua-dua negara.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan