DUNIA > BERITA

SOKONGAN ANTARABANGSA YANG MENINGKAT CERMINKAN PENERIMAAN & SOKONGAN GLOBAL UNTUK HAK PALESTIN

27/06/2024 08:38 PM

Oleh Noor Bakhtiar Ahmad

KUALA LUMPUR, 27 Jun (Bernama) -- Peningkatan sokongan antarabangsa untuk Palestin mencerminkan  penerimaan dan sokongan global untuk hak rakyat Palestin, kata Dekan Majlis Duta Arab di Kuala Lumpur (AACKL), Dr Adel Mohamed Ali Ba Hamid.

“Terdapat trend peningkatan sokongan antarabangsa untuk Palestin, dengan lebih daripada 149 negara kini mengiktiraf Palestin sebagai negara merdeka,” kata Adel Mohamed yang juga Duta Yaman ke Malaysia.

Sokongan ini terbukti bukan sahaja di peringkat awam tetapi juga di peringkat kerajaan dan pegawai, dengan banyak negara menyokong Palestin di platform antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Majlis Hak Asasi Manusia.

Adel Mohamed ditemui Bernama selepas menghadiri mesyuarat bulanan AACKL di sini, Khamis.

Mesyuarat bulanan AACKL mengumpulkan wakil dari 18 negara Arab yang berpangkalan di Malaysia, termasuk Duta Palestin ke Malaysia, Walid Abu Ali.

Turut hadir adalah wakil dari Afrika Selatan, Sepanyol, dan Norway yang mengiktiraf Palestin berikutan serangan dan pembunuhan beramai-ramai yang berterusan.

Turut hadir Timbalan Menteri Luar Malaysia Datuk Mohamad Alamin.

“AACKL, yang telah aktif selama bertahun-tahun, terus memainkan peranan penting dalam memupuk hubungan diplomatik dan menyokong perjuangan Palestin.

Ketika majlis ini meneruskan perjuangan, ia tetap komited untuk mengukuhkan hubungan dengan Malaysia dan negara-negara lain, sambil terus memperjuangkan hak dan pengiktirafan Palestin di pentas antarabangsa.

Mengulas lanjut, Adel Mohamed menyatakan bahawa sebagai mengiktiraf sokongan dari Afrika Selatan, Sepanyol, dan Norway, AACKL telah mengundang duta-duta mereka.

“Negara-negara yang baru-baru ini mengiktiraf negara Palestin seperti Norway, Ireland, Afrika Selatan, Sweden, dan Sepanyol turut dihargai atas solidariti mereka.

Majlis makan tengah hari hari ini, yang diadakan bersempena mesyuarat, memberi peluang kepada kami untuk menghormati dan berterima kasih kepada negara-negara ini. Wakil dari Sweden, Ireland, dan Colombia dijemput tetapi tidak dapat hadir kerana berada di luar stesen,” katanya.

Mengenai mesyuarat bulanan, Dr Adel Mohamed berkata agenda utama adalah memberi tumpuan kepada memperkukuh hubungan dua hala antara negara-negara Arab dan Malaysia dalam pelbagai sektor, termasuk ekonomi, pelancongan, pendidikan, dan kebudayaan.

“Terdapat juga topik perbincangan yang penting dan berulang mengenai perjuangan Palestin, dengan kemas kini diberikan oleh Duta Palestin mengenai situasi terkini di Palestin.

Semasa mesyuarat, para hadirin menyatakan penghargaan yang tinggi dan terima kasih mereka kepada Malaysia atas sokongan teguhnya terhadap perjuangan Palestin,” katanya.

Adel Mohamed mengulangi bahawa majlis ini tetap komited untuk mengukuhkan hubungan dengan Malaysia dan negara-negara lain sambil terus memperjuangkan hak dan pengiktirafan Palestin di pentas antarabangsa.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan