DUNIA > BERITA

EURO 2024: SWITZERLAND KEJUTKAN ITALI, MARA KE SUKU AKHIR

30/06/2024 02:04 PM

BERLIN, 30 Jun (Bernama-Xinhua) -- Jaringan Ruben Vargas membantu Switzerland menewaskan juara bertahan Itali 2-0 dalam pusingan 16 Euro 2024 di Stadium Olympia Berlin pada Sabtu.

Switzerland berjaya memecah kebuntuan pada minit ke-37 apabila Remo Feulner tidak mensia-siakan peluang membolosi gawang pihak lawan melepasi penjaga gol Itali, Gianluigi Donnarumma.

Switzerland menggandakan kelebihan sejurus separuh masa kedua bermula apabila Vargas menjaringkan gol ke penjuru atas kanan gawang Itali.

Itali hampir merapatkan jurang apabila Fabian Schar nyaris menjaringkan gol sendiri.

"Kami bernasib baik. Hampir menjaringkan gol sendiri adalah saat yang mengejutkan, tetapi pasukan bermain dengan baik dan kami dapat mempertahankan keputusan ini. Saya harap ini bukan pengakhiran bagi kami dan kami boleh terus mencipta sejarah," kata jurulatih Switzerland, Murat Yakin.

Switzerland akan berdepan sama ada England atau Slovakia dalam suku akhir pada 6 Julai.

-- BERNAMA-XINHUA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan