DUNIA > BERITA

PEMANAH KOREA SELATAN LIM SI-HYEON CIPTA REKOD DUNIA DALAM PUSINGAN RANKING

26/07/2024 12:39 AM

PARIS, 25 Julai (Bernama-Yonhap) -- Pemanah Korea Selatan, Lim Si-hyeon mencipta rekod dunia dalam pusingan ranking wanita di Sukan Olimpik Paris pada Khamis, memulakan debut Sukan Musim Panas itu dengan cemerlang, lapor agensi berita Yonhap.

Lim mencatatkan 694 daripada 720 mata di Les Invalides di Paris, menamatkan pusingan ranking di tempat pertama. Rekod sebelumnya dipegang oleh pemanah Korea Selatan lain, Kang Chae-young, dengan 692 mata yang dicatatkan pada Jun 2019.

Lim, pemenang tiga pingat emas Sukan Asia pada musim luruh lepas, akan menjadi pilihan utama dalam pertandingan individu, yang bermula Selasa dengan pusingan 64. Lim juga akan mewakili Korea Selatan dalam acara berpasukan campuran pada 2 Ogos.

Bakal pasangannya adalah pemanah lelaki terbaik Korea Selatan dalam pusingan ranking lelaki, yang akan bermula lewat Khamis.

Acara berpasukan campuran diperkenalkan buat kali pertama di Sukan Olimpik Tokyo tiga tahun lepas, dan An San dari Korea Selatan menjadi pemenang tiga pingat emas dalam sejarah memanah Olimpik dengan memenangi emas individu wanita, berpasukan wanita dan berpasukan campuran.

An tidak berjaya menyertai pasukan Korea Selatan untuk Paris, dan kini Lim akan mencuba untuk memenangi tiga pingat emas.

Dalam pusingan ranking, Lim mendahului semua peserta dengan panahan 48 kali tepat ke zon 10 mata pada sasaran.

Dalam pusingan ranking pada Khamis, Nam Su-hyeon dari Korea Selatan menamatkan di tempat kedua di belakang Lim dengan 688 mata. Ahli ketiga pasukan Korea Selatan, Jeon Hun-young, menduduki tempat ke-13 dengan 664 mata.

Dengan jumlah mata tiga pemanah itu, Korea Selatan menamatkan pusingan ranking itu di tempat pertama sebagai pasukan dengan rekod Olimpik 2,046 mata, 50 mata di hadapan tempat kedua China. Korea Selatan akan menjadi pilihan utama dalam acara berpasukan wanita pada Ahad.

Korea Selatan telah mencatatkan rekod Olimpik sebelumnya di Tokyo dengan 2,032 mata.

Negara ini tidak pernah kalah dalam acara berpasukan wanita dan akan mencuba untuk memenangi pingat emas ke-10 berturut-turut.

Korea Selatan telah menjadi negara paling berjaya dalam sejarah memanah Olimpik, dengan 27 pingat emas dan 43 pingat keseluruhan.

-- BERNAMA-YONHAP

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan