DUNIA > BERITA

Duta Besar China Ke AS: Jom Melancong Ke China Tanpa Ragu-ragu

06/08/2024 04:28 PM

WASHINGTON, 6 Ogos (Bernama-CMG) -- Duta Besar China ke Amerika Syarikat (AS), Xie Feng dalam satu temu bual eksklusif bersama akhbar Newsweek AS mutakhir ini telah menghuraikan arahan dan panduan yang ditetapkan dalam Sidang Pleno ketiga Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China (PKC) penggal ke-20.

Xie berkata China terus menambah senarai negara asing yang boleh menikmati dasar pengecualian visa sejak akhir-akhir ini, misalnya menyediakan layanan transit tanpa visa di China selama 72 jam atau 144 jam kepada pemegang pasport dari 54 negara termasuk AS. Ramai pelancong asing turut mengambil kesempatan ini untuk mendekati dan mengenali China. 

Untuk rekod, bilangan pengembara asing yang memasuki negara China meningkat 152.7 peratus tahun ke tahun, dengan mencecah 14.635 juta orang dalam tempoh separuh pertama tahun ini, antaranya jumlah pengembara tanpa visa meningkat sebanyak 190 peratus berbanding tempoh sama tahun lepas.

Xie menyatakan pihak China telah memperkenalkan sejumlah pendekatan bagi memudahkan warga AS dari pelbagai lapisan masyarakat mengadakan pertukaran, melanjutkan pembelajaran, bekerja atau menghuni di China.

"Menurut satu keputusan yang dibuat dalam Sidang Pleno ketiga Jawatankuasa Pusat PKC penggal ke-20, sebahagian sistem yang terkait dengan hidup mudah untuk pemastautin dari luar negara, seperti sistem perumahan, rawatan dan perubatan serta pembayaran akan terus ditambah baik," ujar Xie.

Beliau memaklumkan bahawa pada fasa selanjutnya, China akan terus mengoptimumkan langkah-langkah untuk mempermudah pertukaran keanggotaan supaya membolehkan pemastautin asing merasa lebih mudah dan selesa ketika mengembara di negara Tembok Besar ini.

"Jom! Melancong ke China tanpa ragu-ragu dan selamat datang ke negara ini pada bila-bila masa yang diingini. Anda pasti boleh mendapat pengalaman yang berbaloi melalui pengembaraan yang memukau di negara oriental ini!" tambah duta besar China itu.

-- BERNAMA-CMG

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan