DUNIA > BERITA

Hari ASEAN Ke-57: Duta Refleksi Kejayaan Dan Kerjasama Masa Depan

08/08/2024 08:24 PM

KUALA LUMPUR, 8 Ogos (Bernama) -- Dalam tanda solidariti yang mantap, duta asing di Malaysia mengucapkan harapan untuk perpaduan dan kerjasama di seluruh Asia Tenggara sempena memperingati Hari Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) ke-57 pada Khamis.

Dengan Laos memegang jawatan pengerusi tahun ini dan Malaysia akan mengambil alih peranan itu tahun depan, duta besar dan pesuruhjaya tinggi menekankan peranan penting ASEAN dalam memupuk kestabilan serantau dan pertumbuhan ekonomi. Mereka juga menyatakan harapan untuk masa depan yang lebih saling berkaitan dan berdaya tahan untuk rantau ini.

Duta Besar Vietnam ke Malaysia Dinh Ngoc Linh menyifatkan ASEAN sebagai simbol kejayaan dalam kerjasama serantau, terutamanya dalam menghadapi situasi global yang sangat tidak menentu.

"Hari ini, sebagai warga ASEAN, kita semua gembira untuk meraikan ulang tahun ke-57 penubuhan ASEAN dan bagi Vietnam, ia merupakan ulang tahun ke-29 kami menjadi ahli penuh ASEAN.

"Sepanjang pembangunannya, kita berbangga melihat ASEAN sebagai simbol kejayaan dalam kerjasama serantau, terutamanya dalam konteks semasa situasi dunia yang sangat tidak menentu," katanya dalam kenyataan yang dikongsi bersama Bernama.

Melihat ke hadapan, duta itu menyatakan sokongan padu kepada Malaysia yang akan mengambil peranan sebagai Pengerusi ASEAN pada 2025.

"Seperti yang telah dinyatakan oleh pemimpin tertinggi kami, saya ingin sekali lagi menegaskan bahawa Vietnam menyokong penuh Pengerusian ASEAN oleh Malaysia pada 2025 dan mendoakan kejayaan besar Malaysia," katanya.

Pesuruhjaya Tinggi United Kingdom ke Malaysia, Ailsa Terry dalam video berdurasi 47 saat yang dikongsi di akaun X Suruhanjaya Tinggi, merenungkan penubuhan ASEAN 57 tahun lalu.

"57 tahun yang lalu hari ini, pemimpin dari seluruh rantau ini berkumpul untuk menandatangani deklarasi ASEAN, bekerjasama untuk mempromosikan keamanan dan kemakmuran serantau melalui mempercepatkan pembangunan budaya, kemajuan sosial dan pertumbuhan ekonomi.

"Sebagai rakan dialog terbaharu ASEAN, Setiausaha Luar UK David Lammy menghadiri Mesyuarat Menteri Luar ASEAN di Laos. Beliau membawa mesej yang menggemakan deklarasi ASEAN: perkongsian yang lebih kukuh dengan rakan-rakan kita di ASEAN supaya kita semua boleh berkembang bersama. 

"UK berharap untuk lebih berhubung dan berdaya tahan dengan ASEAN dan dunia. Jadi daripada saya dan rakyat UK, Selamat Hari ASEAN ke-57!" katanya.

Kedutaan Amerika Syarikat (AS), melalui platform X @usembassykl menandakan @ASEAN dan mengesahkan semula komitmennya terhadap rantau ini.

"AS ialah rakan kongsi ASEAN yang bertahan lama dan boleh dipercayai dan terus menjadi penyumbang utama kepada pertumbuhan ekonomi yang inklusif dan mampan di rantau ini, menyokong ratusan ribu pekerjaan. 

"AS kekal sebagai sumber pelaburan langsung asing nombor satu ASEAN," kata kedutaan itu, menandakan akaun X rasmi blok serantau itu, @ASEAN, dengan hashtag #ASEANDay.

Duta Besar Korea Selatan ke Malaysia, Yeo Seung Bae turut merakamkan ucapan tahniah kepada ASEAN sempena ulang tahun ASEAN.

"Sebagai rakan dialog ASEAN yang boleh dipercayai sejak 1989, Korea Selatan akan terus meningkatkan kerjasama kukuh kami dengan ASEAN, yang diserlahkan dengan baik oleh usaha kami untuk meningkatkan hubungan Korea-ASEAN menjadi Perkongsian Strategik Komprehensif.

"Korea Selatan akan memberikan sokongan padu untuk kejayaan Pengerusian ASEAN oleh Malaysia pada 2025," katanya kepada Bernama.

Duta Besar Jepun ke Malaysia, Katsuhiko Takahashi menerusi akaun X peribadinya @Amb_Takahashi menyatakan semangat untuk meneruskan kerjasama dengan negara-negara anggota ASEAN, termasuk Malaysia.

Pesuruhjaya Tinggi Afrika Selatan ke Malaysia, Dave Malcomson, menekankan kepentingan kerjasama yang berterusan.

"Afrika Selatan ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada Malaysia dan komuniti ASEAN yang lebih luas sempena sambutan Hari ASEAN hari ini. 

"Kami adalah Rakan Dialog Sektoral ASEAN dan menghargai hubungan kami dengan ASEAN dan ahlinya. Kami berharap dapat bekerjasama dengan Malaysia pada 2025 kerana anda mempengerusikan ASEAN manakala kami mempengerusikan G20," kata utusan itu kepada Bernama.

Kuasa Usaha Ukraine ke Malaysia, Denys Mykhailiuk berkongsi visi untuk masa depan.

"Ketika kita bergerak ke hadapan bersama-sama, marilah kita terus berusaha untuk memastikan masa depan kita demi keharmonian dan kemakmuran yang wujud untuk kita semua," katanya dalam video yang dikongsi bersama Bernama.

Hari ASEAN disambut setiap tahun pada 8 Ogos untuk menandakan penubuhan Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN). 

Ditubuhkan pada 1967 dengan penandatanganan Deklarasi Bangkok, ASEAN bertujuan untuk menggalakkan kerjasama politik dan ekonomi serta kestabilan serantau dalam kalangan ahlinya.

ASEAN dianggotai 10 negara terdiri daripada Brunei, Kemboja, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Filipina, Thailand, Singapura dan Vietnam.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan