DUNIA > BERITA

Debat Gabenor Jakarta Tarik Perhatian Media Sosial

07/10/2024 07:18 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 7 Okt (Bernama) -- Debat pertama bagi pilihan raya gabenor Jakarta yang bertemakan "Memperkukuh Sumber Manusia dan Mentransformasikan Jakarta menjadi Bandar Global" telah diadakan pada petang Ahad di Ekspo Antarabangsa Jakarta di sini, menarik perhatian ramai di media sosial.

Dianjurkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Jakarta, acara itu mempamerkan tiga pasangan calon yang bersaing untuk mendapatkan sokongan pengundi di seluruh provinsi itu, dengan tempoh kempen ditetapkan dari 25 September hingga 23 November, dan pengundian dijadualkan pada 27 November.

Rustika Herlambang, pengarah komunikasi di Indonesia Indicator, sebuah organisasi yang menggunakan kecerdasan buatan untuk menganalisis trend di Indonesia, berkongsi pandangannya tentang reaksi dalam talian.

Beliau menyatakan bahawa bekas Gabenor Jawa Barat, Ridwan Kamil dan pasangannya Suswono, bekas menteri pertanian, menerima sebutan tertinggi semasa debat, dengan jumlah 1,882 sebutan di platform media sosial X.

Diikuti oleh Pramono Anung, bekas Setiausaha Kabinet dan Rano Karno, seorang pelakon dan ahli politik, dengan 1,198 sebutan, manakala bekas pegawai polis Dharma Pongrekun dan ahli politik Kun Wardana Abyoto, menerima 304 sebutan.

"Analisis sentimen menunjukkan tahap sentimen negatif yang seimbang di semua calon, manakala reaksi emosi menonjolkan perasaan kepercayaan, sokongan dan jangkaan dari netizen," kata Rustika kepada saluran televisyen tempatan, SCTV.

Beliau menjelaskan bahawa jangkaan ini mencerminkan harapan netizen terhadap setiap pasangan calon, sambil menambah bahawa kegembiraan dalam data menunjukkan kebahagiaan, atau sindiran halus pada masa-masa tertentu.

Rustika menyebut bahawa debat itu berlangsung secara kompetitif, dengan Rano mengungguli, diikuti rapat oleh Ridwan. Walaupun Rano mendahului, margin kecil menunjukkan kedua-dua calon popular dalam kalangan orang awam.

"Trend ini menggariskan keupayaan Rano untuk menarik perhatian, walaupun Ridwan terus menjadi kehadiran kuat di media sosial. Prestasi Rano nampaknya berjaya menarik perhatian netizen, menunjukkan keberkesanan mesejnya semasa debat."

Pilihan raya gabenor Jakarta secara konsisten menarik perhatian, memandangkan bandar raya itu adalah hab ekonomi utama dengan populasi yang pelbagai.

Isu utama pengundi termasuk pengangkutan, infrastruktur, pengurusan alam sekitar, dan kebajikan sosial.

Pilihan raya wilayah akan datang pada November akan meliputi 508 daerah dan bandar di 37 provinsi di republik itu.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan