DUNIA > BERITA

Sam Hou Fai Dipilih Sebagai Ketua Eksekutif Penggal Keenam SAR Macau

13/10/2024 07:34 PM

MACAU, 13 Okt (Bernama-Xinhua) -- Sam Hou Fai dipilih dengan majoriti besar sebagai ketua eksekutif penggal keenam Wilayah Pentadbiran Khas (SAR) Macau, China pada Ahad, lapor Xinhua.

Beliau memenangi pilihan raya dengan 394 undi menyokong daripada 398 undi yang sah. Song Man Lei, presiden Suruhanjaya Hal Ehwal Pilihan Raya untuk Pilihan Raya Ketua Eksekutif, mengumumkan Sam sebagai pemenang.

Menurut Undang-undang Pilihan Raya Ketua Eksekutif Macau, pilihan raya adalah sah jika dua pertiga daripada 400 ahli jawatankuasa pilihan raya hadir untuk mengundi. Untuk dipilih, calon mesti mendapat sokongan daripada lebih separuh daripada ahli jawatankuasa, iaitu sekurang-kurangnya 200 undi.

Seperti yang ditetapkan oleh Undang-undang Asas SAR Macau, ketua eksekutif dipilih oleh Jawatankuasa Pemilihan Ketua Eksekutif yang mewakili secara meluas dan kemudiannya dilantik oleh Kerajaan Rakyat Pusat. Ketua eksekutif berkhidmat selama lima tahun dan boleh dipilih semula sekali.

Selepas Song mengumumkan keputusan pilihan raya, tepukan meriah kedengaran di dalam dewan.

Dalam ucapannya semasa pemilihan, Sam Hou Fai mengucapkan terima kasih kepada ahli jawatankuasa.

"Saya berterima kasih kepada semua ahli jawatankuasa pilihan raya atas pengiktirafan dan sokongan mereka, yang membolehkan saya terus berkhidmat kepada Macau, negara dan orang ramai yang lebih luas dalam kapasiti yang lebih tinggi, lebih menyeluruh dan lebih strategik," katanya.

Menurut Undang-undang Asas, ketua eksekutif bertanggungjawab kepada kerajaan pusat dan kepada SAR Macau. Sam menyatakan bahawa beliau akan teguh dalam tugas dan tanggungjawab penting itu.

Beliau menekankan komitmennya untuk memenuhi platform dan manifesto politiknya dengan setia, dengan matlamat utama untuk memenuhi jangkaan rakyat untuk kehidupan yang lebih baik. Prinsip tertinggi beliau ialah melaksanakan dasar "satu negara, dua sistem" sepenuhnya, tepat dan teguh dan melindungi kedaulatan, keselamatan dan kepentingan pembangunan negara, katanya.

Selaras dengan peruntukan Undang-undang Pemilihan Ketua Eksekutif, keputusan pilihan raya akan dikemukakan kepada Mahkamah Rayuan Akhir untuk pengesahan, dan selepas itu diterbitkan dalam Warta SAR Macau.  

-- BERNAMA-XINHUA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan