DUNIA > BERITA

UNSC Desak Semua Pihak Hormati Keselamatan Pasukan Pengaman Di Lubnan

15/10/2024 01:32 PM

WASHINGTON/NEW YORK, 15 Okt (Bernama-Anadolu) -- Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) pada Isnin menggesa semua pihak agar menghormati keselamatan dan perlindungan pasukan pengaman PBB di Lubnan, berikutan ketegangan yang semakin memuncak di sepanjang “Blue Line,” sempadan de facto antara Israel dan Lubnan, lapor Agensi Anadolu.

Duta Switzerland ke PBB, Pascale Baeriswyl selepas mesyuarat mengenai Lubnan, memaklumkan bahawa anggota UNSC menyuarakan kebimbangan mendalam selepas beberapa pos Pasukan Interim PBB di Lubnan (UNIFIL) diserang sejak beberapa hari lalu.

Membacakan kenyataan itu, Baeriswyl berkata UNSC sekali lagi menyatakan sokongan mereka terhadap UNIFIL, sambil menekankan peranan pentingnya dalam menyokong kestabilan serantau.

"Mereka turut menzahirkan kebimbangan terhadap korban dan penderitaan orang awam, kemusnahan infrastruktur, serta peningkatan jumlah penduduk yang hilang tempat tinggal. Mereka menyeru semua pihak supaya mematuhi undang-undang kemanusiaan antarabangsa," katanya.

Para anggota juga menekankan kepentingan usaha diplomatik untuk menamatkan konflik dengan berpanjangan serta membolehkan orang awam di kedua-dua bahagian “Blue Line” kembali dengan selamat ke kediaman mereka, katanya.

Minggu lalu, empat anggota pengaman UNIFIL cedera selepas pos mereka di selatan Lubnan dibedil oleh tentera Israel.

UNIFIL ditubuhkan sebagai pasukan interim pada 1978 bagi membantu memulihkan keamanan di rantau terbabit serta mengesahkan pengunduran Israel dari Lubnan.

Sejak 23 Sept, Israel melancarkan serangan udara besar-besaran di seluruh Lubnan, menyasarkan apa yang didakwanya sebagai kedudukan Hizbullah, menyebabkan sekurang-kurangnya 1,500 orang terbunuh, lebih 4,500 cedera dan lebih 1.34 juta orang hilang tempat tinggal.

-- BERNAMA-ANADOLU

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan