EKONOMI

COCHLEAR PERUNTUK RM10 JUTA KEMBANG OPERASI, TIDAK TERMASUK PERALATAN DAN KELENGKAPAN

18/04/2024 10:24 PM

KUALA LUMPUR, 18 April (Bernama) -- Cochlear Malaysia Sdn Bhd mengembangkan operasinya dengan pelaburan kira-kira RM10 juta, tidak termasuk peralatan dan peralatan, untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat di dalam negara dan rantau ini.

Naib presiden pembuatan dan logistiknya Samuel Pooranakaran berkata jumlah pelaburan oleh penyedia penyelesaian pendengaran boleh implan global yang berpangkalan di Australia itu setakat ini sejak aktiviti berkaitan pembuatan bermula pada 2016, adalah hampir RM50 juta.

"Kami sedar bahawa kami akan kehabisan kapasiti dalam beberapa tahun akan datang. Pertumbuhan dipacu oleh pasaran. Kami komited berada di sini dan kami akan berada di sini bagi tempoh yang lama," katanya kepada pemberita selepas lawatan Timbalan Menteri Perdagangan dan Pembuatan Australia Menteri Tim Ayres ke kemudahan syarikat itu hari ini.

Pada November 2022, Cochlear mengumumkan pengembangan pelaburan bernilai lebih RM30 juta untuk menyokong permintaan yang semakin meningkat terhadap implan pendengaran koklea dan akustik di Malaysia dan lebih 180 negara.

Pengurus besar Cochlear bagi pasaran pertumbuhan Asia Amy Zheng berkata pelaburan itu memberi manfaat kepada pasaran pekerjaan dan perniagaan berkaitan.

"Cochlear ialah syarikat (Australia) pertama yang datang ke Malaysia. Pembedahan implan koklea pertama di Asia Tenggara dilakukan di Malaysia. Cochlear berganding bahu dengan profesional penjagaan kesihatan di sini dan negara-negara lain di dunia.

"Pada masa depan kami mahu bekerjasama dengan kerajaan dan sedang mengkaji cara agar lebih mudah diakses. Banyak usaha telah dilakukan tetapi penggunaan implan koklea dalam kalangan kanak-kanak masih sangat rendah," katanya.

Sementara itu, Ayres berkata, kira-kira 20 perniagaan Australia sedang mencari peluang untuk melabur dalam penyahkarbonan maritim.

Beliau berkata Australia mempunyai kelebihan sebagai kuasa besar tenaga boleh baharu untuk menyokong peralihan rantau ini daripada tenaga kos rendah kepada pelepasan sifar.

"Saya datang ke Malaysia dengan delegasi disertai 23 perniagaan utama Australia dalam sektor maritim, penyahkarbonan dan tenaga boleh baharu," katanya sambil menambah Malaysia dan Australia mempunyai hubungan perdagangan dan pelaburan yang kukuh.

Perdagangan berjumlah .kira-kira A$30 bilion setahun dan pelaburan dua  hala sangat kukuh. 

"Terdapat banyak ruang untuk pertumbuhan, ditambah dengan keperluan besar dalam tenaga boleh baharu dan pelepasan sifar serta strategi penyahkarbonan maritim yang menawarkan peluang untuk pertumbuhan industri, pekerjaan dan pelaburan," katanya.

-- BERNAMA 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan