EKONOMI > BERITA

SARAWAK TARIK PELABURAN RM4.2 BILION PADA SUKU PERTAMA 2024, BERSEDIA TERIMA LEBIH BANYAK PELABURAN HIJAU - TENGKU ZAFRUL

17/07/2024 06:42 PM

KUALA LUMPUR, 17 Julai (Bernama) -- Sarawak telah menarik RM4.2 bilion dalam pelaburan yang diluluskan pada suku pertama 2024, bahagian penting dalam kisah pertumbuhan negara berikutan pelancaran Pelan Induk Perindustrian Baharu (NIMP) 2030.

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata ini meletakkan negeri ini di tempat keempat dari segi nilai aliran pelaburan.

Beliau berkata pencapaian utama sejak pelancaran NIMP 2030 hampir setahun lalu termasuk pelaburan yang diluluskan bernilai RM329.5 bilion yang direkodkan oleh Malaysia pada 2023, yang berpotensi mewujudkan hampir 130,000 pekerjaan.

“Kami juga mencapai pelaburan yang diluluskan sebanyak RM83.7 bilion untuk suku pertama 2024, meningkat 13 peratus tahun ke tahun dan daripada ini lebih 56 peratus telah diluluskan pelaburan asing.

“Jumlah pelaburan yang diluluskan akan mewujudkan 29,000 pekerjaan baharu untuk rakyat Malaysia, peningkatan 14.6 peratus tahun ke tahun,” katanya dalam ucapannya di Siri Invest MIDA bertajuk “Sarawak unfolding its business potentials” (Sarawak membuka potensi perniagaannya),” di sini hari ini.

Tengku Zafrul berkata banyak syarikat elektrik dan elektronik dan kimia telah mewujudkan kehadiran mereka di Sarawak termasuk Taiyo Yuden Sdn Bhd, OCI Co Ltd, Melexis dan X Fab Sarawak Sdn Bhd.

“Bersama-sama dengan ramai pelabur domestik dan asing lain, pelaburan ini telah mewujudkan peluang limpahan yang berharga untuk perusahaan kecil dan sederhana serta warga negara kita di Sarawak dengan bangganya menyumbang kepada pembangunan ekonomi rancak kepada negeri dan negara,” katanya.

Beliau juga berkata agenda tenaga hijau Sarawak yang bercita-cita tinggi bertujuan untuk menyahkarbonkan sistem pengangkutannya dan peralihan ke arah ekonomi rendah karbon, sangat melengkapi strategi peringkat kebangsaan mengenai pelaburan hijau, NIMP 2030 dan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR).

Tengku Zafrul mendedahkan bahawa dari 2021 hingga Mac 2024, kira-kira 80 peratus projek pembuatan yang diluluskan telah dilaksanakan.

“Kadar pelaksanaan yang tinggi telah diwujudkan melalui inisiatif seperti Pusat Pemudahcara Invest Malaysia (IMFC) di Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia dengan sokongan daripada agensi utama seperti Kastam Diraja Malaysia, Imigresen dan Lembaga Hasil Dalam Negeri untuk memudahkan urus niaga pelabur di Malaysia," katanya.

Menurutnya, Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri telah memfokuskan untuk merombak keseluruhan ekosistem perindustrian dan pelaburan, termasuk insentif, bakat, infrastruktur serta mekanisme kawal selia, prosedur dan institusi.

-- BERNAMA



 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan