EKONOMI > BERITA

PELANCARAN 5G DIJANGKA DITERUSKAN PADA SEPARUH KEDUA 2024 -- HLIB

24/07/2024 03:53 PM

KUALA LUMPUR, 24 Julai (Bernama) -- Pelancaran 5G Malaysia akan diteruskan pada separuh kedua 2024, tanpa mengira iklim politik atau sama ada dalam Rangkaian Borong Tunggal (SWN) atau struktur Rangkaian Dwi Borong Dwi (DWN), kata Hong Leong Investment Bank (HLIB).

Bank pelaburan itu berkata rangkaian 5G kedua oleh Entiti B berkemungkinan lebih baik, lebih murah, mempunyai lebih kesesuaian dengan kelajuan lancar, yang membawa kepada pelancaran lebih pantas. 

“Selain 5G, kami menjangkakan permintaan tinggi terhadap gentian daripada lonjakan industri pusat data dalam tempoh tiga tahun akan datang.

“Impak semakan harga Standard Mandatori mengenai Harga Capaian (MSAP) yang baharu dijangka kecil dan berkemungkinan diimbangi oleh penggunaan yang semakin meningkat,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

Bagaimanapun, HLIB berpendapat hasil dividen telekomunikasi tidak cukup menarik berbanding kadar faedah bebas risiko untuk merangsang minat tempatan dan asing.

Bank pelaburan itu berkata peranan gentian sebagai angkut balik untuk memindahkan data pada kelajuan cahaya menjadi semakin kritikal dan prasyarat wajib dalam binaan jalur lebar/5G.

"Lonjakan permintaan bukan sahaja dari segi kapasiti tetapi juga liputan untuk mengimbangi kekurangan spektrum 5G (terutamanya gelombang milimeter) dalam perambatan," katanya.

HLIB berkata permintaan pesat gentian dijangka datang daripada industri pusat data Malaysia yang berkembang pesat, terutamanya di wilayah selatan dalam tempoh tiga tahun akan datang dan lonjakan permintaan lebar jalur borong akan meningkatkan margin walaupun di bawah rejim MSAP.

“Pelancaran gentian baharu telah dirundingkan secara komersial (harga tidak dikawal selia), dan syarikat telekomunikasi tetap akan memperoleh pulangan yang lebih lumayan.

“Kami tidak terlalu bimbang dengan semakan harga MSAP baharu. Kesannya tidak seteruk objektif ‘gandakan kelajuan, separuh harga’ sebelum ini dan dijangka diimbangi oleh penggunaan yang semakin meningkat dari semasa ke semasa,” katanya.

Mengenai perkembangan lain, HLIB berkata tiga syarikat telekomunikasi utama di negara ini terus kekal berdisiplin dan menumpukan kepada kos.

“Dengan penggabungan Celcom dan Digi, kami menjangkakan persaingan pasaran yang lebih sihat dengan pengurangan harga lebih rendah untuk keuntungan bahagian pasaran manakala peralihan prabayar kepada pascabayar terus didorong oleh penggantian suara kepada data,” katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan