EKONOMI > BERITA

PM ANWAR UMUM SUMBANGAN RM1 JUTA KEPADA NCCIM

25/07/2024 11:51 PM

PETALING JAYA, 25 Julai (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan sumbangan RM1 juta kepada Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia (NCCIM) atas sokongan kepada usaha kerajaan menggalakkan pelaburan domestik dan antarabangsa.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada NCCIM atas dorongan yang diberikan dalam menyelaraskan dan memahami dasar kerajaan di samping memperkasakan rakyat.

Ucapan itu turut diberikan susulan sokongan dewan perniagaan itu dalam setiap lawatan, tanpa pengecualian, ke negara asing untuk menggalakkan pelaburan baharu, kata beliau.

“Usaha oleh Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan agensi kerajaan lain tidak mungkin berjaya tanpa sokongan penuh NCCIM,” kata beliau pada majlis makan malam gala ulang tahun ke-62 NCCIM di sini, pada Khamis.

Perdana Menteri berkata kerajaan akan mempertimbangkan cadangan baharu dan saranan NCCIM yang melibatkan antaranya peralihan tenaga, pendidikan, transformasi digital, pembinaan kapasiti perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) serta jaminan makanan.

Cadangan itu ialah mewujudkan dana alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) negara untuk mencapai Karbon Sifar Bersih pada 2050.

Satu lagi cadangan adalah untuk menubuhkan dana perantisan bagi pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional (TVET) kebangsaan bertujuan meningkatkan latihan vokasional, dengan Suruhanjaya TVET sebagai badan tunggal untuk mengurus dan mengawal pembangunan TVET.

Dalam pada itu, Anwar berkata pada masa ini, kerajaan memperbaiki kelemahan yang ada antaranya mempercepat kelulusan pelaburan di samping melakukan penyesuaian yang perlu agar program yang dirangka dapat dijalankan dengan lebih lancar.

“Saya sentiasa menekankan keperluan dan pengiktirafan kepada usaha rakan domestik kita kerana tanpa pautan dan ekosistem yang dibina oleh perusahaan domestik kita, adalah sukar untuk menggalakkan pelaburan asing masuk ke Malaysia.

“Jadi, peranan anda (NCCIM) adalah penting dan utama untuk memastikan kejayaan Ekonomi MADANI,” kata beliau.

Sementara itu, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata sumbangan kepada NCCIM itu adalah kali pertama dalam tempoh empat tahun.

“Terdapat kira-kira 700,000 syarikat di bawah NCCIM yang banyak membantu kerajaan dalam misi pelaburan dan perdagangan.

“Mereka juga menjadi jambatan antara kerajaan dan syarikat,” katanya ketika ditemui pemberita pada majlis itu.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan